School Dropout in Higher Secondary Education: Institutional Affiliation and Family Dynamics in Students from Sonora, Mexico

Abstract

This investigation examines the relationship between the institutional affiliation of high school students with school dropouts and the family environment. The study was longitudinal, a survey was applied to 1786 firstyear students. The school dropout rate was 17.5%. An analysis that compared the means obtained between those who dropped out and those who remained, in relation to the study dimensions, showed lower self-assessments in the aspects evaluated. The students who remain at school conferred greater importance to higher secondary education, have a greater vision of the future, better academic performance, and study and self-learning skills. The negative perception of their family environment and the presence of physical and verbal violence had a negative effect on the analyzed study dimensions.
PDF (Spanish)

References

Abril, E., Román, R., Cubillas, M. y Moreno, I. (2008). ¿Deserción o autoexclusión? Un análisis de las causas de abandono escolar en estudiantes de educación media superior en Sonora, México. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 10 (1). https://bit.ly/3gal44p.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2010). Panorama social de América Latina. http://hdl.handle.net/11362/1236.

Coulon, A. (1995). Etnometodología y educación. Editorial Paidós.

Escudero, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1). https://bit.ly/3H9yGZz.

Estrada, M. (2014). Afiliación juvenil y desafiliación institucional. El entramado complejo de la deserción en la educación media. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 19(61), 431-453. https://bit.ly/3GhZ1Do.

Goicovic, I. (2002). Educación, deserción escolar e integración laboral juvenil. Última década, (16), 11-53. https://bit.ly/3s3jpmJ.

Hair J. F., Anderson R. E., Tatham R. L. y Black W. C. (2005). Multivariate data analysis. Prentice All International.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2016). Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional 2018. Educación básica y media superior. INEE. https://bit.ly/3uazMRd

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE). (2017). Planea. Resultados nacionales 2017. Educación media superior. INEE. https://bit.ly/35CAGvy.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación en México (INEE). (2019). ¿Qué hacen los planteles de educación media superior contra el abandono escolar? Evaluación de la implementación curricular en educación media superior. Informe complementario. INEE. https://bit.ly/34kPIWf.

Malinowski, N. (2008). Diferenciación de los tiempos estudiantiles e impacto sobre el proceso de afiliación en México. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 801-819. https://bit.ly/3oasVDo.

Manuale, M. (2013). El oficio de estudiante universitario y el problema del ingreso: miradas y aportes desde el gabinete pedagógico de la facultad de bioquímica y ciencias biológicas. Aula Universitaria, 1(15), 43-57. https://doi.org/10.14409/au.v1i15.4367.

Miranda, F. (2018). Abandono escolar en educación media superior: conocimiento y aportaciones de política. Sinéctica, (51). https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2018)0051-010.

Miranda, F. e Islas, J. (2014). Educación media superior en México. Hacia una política de reescolarización. Revista Iberoamericana de Educación, (64), 1-7. https://bit.ly/3GiKMhI.

Pierella, M. (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional. Universidades, (60), 51-62. https://bit.ly/3G7PizC.

Román, M. (2009 b). El fracaso escolar de los jóvenes en la enseñanza media. ¿Quiénes y por qué abandonan definitivamente el liceo en Chile? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(4), 95-119. https://bit.ly/3Ge17Et.

Ruiz, R., García, J. y Pérez, M. (2014). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: caso Universidad Autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), 51-74. https://bit.ly/34lbfxK

Sánchez, R. (2007). La teoría de los campos de Bourdieu como esquema teórico de análisis del proceso de graduación en posgrado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(1). https://bit.ly/3gcqhsl.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2012). Reporte de la Encuesta Nacional de Deserción en la educación media superior. https://bit.ly/3oatpcG.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2014). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2013-2014. https://bit.ly/3ad9eqC.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2019). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional 2018-2019. https://bit.ly/3IRkF32.

Sepúlveda, L. y Opazo, C. (2009). Deserción escolar en Chile: ¿Volver la mirada hacia el sistema escolar? REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 7(4), 120-135. https://bit.ly/3AMJoTC.

Tijoux, M. y Guzmán, A. (1998). La escuela ¿para qué? Niños y jóvenes que trabajan para sobrevivir. Santiago: Centro de Investigaciones Sociales, Universidad ARCIS.

Tinto, V. (1987). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. University Chicago Press.

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, (71). https://bit.ly/3gaomEY.

Tinto, V. (2012). Completing college. Rethinking institutional action. University Chicago Press.

Weiss, E. (13-14 de marzo de 2014). La educación media superior ante el reto de la obligatoriedad. Jornadas de debate: ¿funcionará la reforma educativa? Consejo Mexicano de Investigación Educativa. https://bit.ly/3obtsFn.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

school dropout
institutional affiliation
family
higher secondary education
desertion

How to Cite

School Dropout in Higher Secondary Education: Institutional Affiliation and Family Dynamics in Students from Sonora, Mexico. (2022). Actualidades Pedagógicas, 77. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss77.3