Cognitive Demands on Homework Assignments Sent to Preschoolers during COVID-19 Lockdown

Abstract

We conducted a cognitive analysis of the reading, writing, and mathematics domain assignments sent to kindergarten students during the COVID-19 lockdown. The sample consisted of 56 assignments. Criteria were created to identify the cognitive demands in each domain. The results show that the tasks generally made basic cognitive demands, such as remembering and memorizing. We discuss the gap between the approaches taken in the literature on children's learning and cognitive skills, which consider them active subjects and researchers, and how the tasks sent to them position them as reproducers/copiers of information. It is proposed that educational psychologists work with teachers to design homework assignments that benefit preschoolers' cognitive skills.
PDF (Spanish)

References

Bruner, J. (2004). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.

Colorado, D., & Guerrero, S. (2017). La formación inicial en lectura y escritura en el preescolar a través del periódico: sistematización de experiencias. Nodos y Nudos, 5(43), 47-63. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8524

Cordes, S., & Gelman, R. (2005). The Young Numerical Mind When Does It Count? En J.I.D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 127 - 142). Psychology Press.

Correa, M. (2003). Yo me sé el cuento de… En B. Orozco (Comp.), El niño científico, lector y escritor, matemático (pp. 99 - 135). Universidad del Valle.

Diuk, B. (2011). El proceso de alfabetización inicial: adquisición del sistema de escritura. En Ciclo Virtual de Formación de Capacitadores en Áreas Curriculares. Ministerio de Educación de la Nación. https://eibtuc.files.wordpress.com/2012/06/beatriz-diuk.pdf

Dowker, A., Bala, S., & Lloyd, D. (2008). Linguistic Influences on Mathematical Development: How Important Is the Transparency of the Counting System? Philosophical Psychology. 21(4), 523–538. https://doi.org/10.1080/09515080802285511

Ducrot, O. (1986): El decir y lo dicho. Polifonía de la enunciación. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Ferreiro, E. (2001). El espacio de la lectura y la escritura en la educación preescolar. En Alfabetización, teoría y práctica (4ª ed.) (pp. 118-123). Siglo XXI.

Gelman, R. (1978). Counting in the preschooler: What does and does not develop. En R. S. Siegler (Ed.), Children’s thinking: What develops? (pp. 213-240). Erlbaum

Gelman, R., & Meck, E. (1983). Preschoolers counting: Principle before skill. Cognition, 13, 343-359. https://doi.org/10.1016/0010-0277(83)90014-8

Gelman, R., & Meck, E. (1986). The notion of principle: The case of counting. En J. Hiebert (Eds), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 29-54). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers Hillsdale.

Hyson, M., Biggar, H., & Morris, C. (2009). Quality Improvement in Early Childhood Teacher Education: Faculty Perspectives and Recommendations for the Future. Early Childhood Research & Practice, 11(1), 1-17.

Lacassa, P., Gómez, M., Reina, A. & Cosano, C. (1999). Los deberes escolares en una clase de lengua. Cultura y Educación, 11(1), 71-78. http://dx.doi.org/10.1174/113564002320584853

Larreamendy-Joerns, J. (2008) Desarrollo y aprendizaje: linderos históricos y coalescencias actuales. En J. Larreamendy-Joerns, R. Puche-Navarro, & A. Restrepo (Eds.), Claves para pensar el cambio: ensayos sobre psicología del desarrollo (pp. 71-93). Ediciones Uniandes.

LeFreve, J., Smith-Chant, B., Fast, L., Lynn, S., Sargla, E., Arnup, J., Penner-Wilger, M., Bisanz, J., & Kamawar, D. (2006). What counts as knowing? The development of conceptual and procedural knowledge of counting from kindergarten through grade 2. Journal of Experimental Child Psychology, 93, 285-303. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2005.11.002

López, L., Duque, C., Camargo, G., & Ovalle, A. (2014) Comprensión y producción textual narrativa en preescolares. Psicología desde el Caribe, 31(1), 39-58.

Maguaré. (s.f.). Estaba el señor Don Gato. Maguaré. https://maguare.gov.co/estaba-elsenor-don-gato/

Malajovich, A. (2006). Experiencias y reflexiones sobre la educación inicial, una mirada latinoamericana. Siglo XXI

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Sistema Nacional de Indicadores Educativos para los Niveles de Preescolar, Básica y Media en Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-329021_archivo_pdf_indicadores_educacion.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Con uso de las TIC, el Ministerio de Educación Nacional forma a cerca de 4.000 tutores del Programa Todos a Aprender para acompañar a los docentes en el desarrollo de estrategias para el estudio en casa. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/397728:Con-uso-delas-TIC-el-Ministerio-de-Educacion-Nacionalforma-a-cerca-de-4-000-tutoresdel-Programa-Todos-a-Aprenderpara-acompanar-a-los-docentes-en-el-desarrollo-de-estrategiaspara-el-estudio-en-casa

Nemirovsky, M. (2000). Antes de empezar: ¿qué hipótesis tienen los niños acerca del sistema de escritura? En Sobre la enseñanza del lenguaje escrito... y temas aledaños (pp. 15-25). Paidós.

Orozco, B. (2003). ¿Lee el niño preescolar? En B. Orozco (Comp.), El niño científico, lector y escritor, matemático (pp. 77-98). Universidad del Valle.

Otálora, Y. (2019). El análisis cognitivo de tareas como estrategia metodológica para comprender y explicar la cognición humana. Universitas Psychologica, 18(3), 1-12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-3.acte

Pacheco, G. (2015). Psicomotricidad en educación inicial.

Sarnecka, B., & Carey, S. (2008). How counting represents number: What children must learn and when they learn it. Cognition, 108, 662–674. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2008.05.007

Schady, N. (2011). Parents’ education, mothers’ vocabulary, and cognitive development in early childhood: Longitudinal evidence from Ecuador. American Journal of Public Health, 101(12), 2299-2307. https://doi.org/10.2105/AJPH.2011.300253

Unicef. (2017). La primera infancia importa para cada niño. https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf

Villarroel, J., Miñon, M., & Nuño, T. (2011). The origin of counting: A study of the early meaning of ‘one’, ‘two’ and ‘three’ among Basque- and Spanish-speaking children. Educ Stud Math, 76, 345–361. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9291-0

Zapata-Ospina, B., & Restrepo-Mesa, J. (2013). Aprendizajes relevantes para los niños y las niñas en la primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11,1, 217-227. https://doi.org/10.11600/1692715x.11114270712

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Cognitive analysis
reading
writing
Mathematics
COVID-19

How to Cite

Cognitive Demands on Homework Assignments Sent to Preschoolers during COVID-19 Lockdown. (2022). Actualidades Pedagógicas, 78, e0003. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss78.2