Caracterización del aprendizaje adaptativo en una plataforma virtual para promover la autonomía en actividades tutoriales en inglés

Abstract

Adaptive learning refers to autonomous interactive systems that adjust their behavior and functionality to environmental changes. The present exploratory research is based on this type of adaptive learning in the tutorial work in the subject of English to promote autonomy considering the macro adaptation process in which a characterization of students was made and a process of micro adaptation in which the main learning styles were stated according to the results of the previous analysis, content management, interfaces and learning routes. This is a case study with statistical support. The results showed that the experimental group managed to see in this model a possibility to promote their autonomy in the tutorial sessions and outside the classroom to recognize strategies, abilities, skills, and values that allow them to advance in their English learning process.
PDF (Spanish)

References

ACREDITTA. (20 de febrero de 2022). Cómo hacer rutas de aprendizaje exitosas. https://acreditta.com/como-crear-rutas-de-aprendizaje-exitosas/

Acuña, M. (2019). Aprendizaje Adaptativo: Conocimiento personalizado. Evirtualplus. https://www.evirtualplus.com/aprendizaje-adaptativo/

Alshammari, M. T., & Qtaish, A. (2019). Effective adaptive e-learning systems according to learning style and knowledge level. Journal of Information Technology Education: Research, 18, 529-547. https://doi.org/10.28945/4459

Amo, D., & Santiago, R.(2017). Learning analytics. La narración del aprendizaje a través de los datos. OuterEDU.

Brusilovsky, P. (2000). Adaptive Hypermedia: From Intelligent Tutoring Systems to Web-Based Education. En G. Gauthier, C. Frasson, & K. VanLehn (Eds.), Intelligent Tutoring Systems. ITS 2000. Lecture Notes in Computer Science, vol 1839. Springer. https://doi.org/10.1007/3-540-45108-0_1

Cabezas, E., Andrade, D., & Torres, J. (2018). Introducción a la metodología de la investigación científica. Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador. http://repositorio.espe.edu.ec/handle/21000/15424

Cervan, D. (2023). Guía básica para entender los algoritmos de Machine Learning.

Coll, C., & Martín, E. (20 de febrero, 2019). Personalización del aprendizaje e innovación educativa. EDUFORICS. Revista de Innovación Educativa. https://oes.fundacion-sm.org/eduforics/personalizacion-del-aprendizaje-e-innovacion-educativa/

Coricelli, E. (2017). La autonomía en el aprendizaje. https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/la-autonomia-en-el-aprendizaje/

EDUTEC, Costa Rica. (2013). La tutoría virtual. Quehaceres para el buen desempeño. https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/yaha_80.pdf

e-learningMasters. (26 de abril, 2019). Crea tu ruta de aprendizaje virtual y certifica tu conocimiento (orientado a mooc). http://elearningmasters.galileo.edu/2019/06/14/estrategias-para-tutoria-virtual/

Fleming, N. (2006). VARK. A guide to learning styles. https://vark-learn.com

Gibelli, T., y Chiecher, A. (2012). Estrategias de aprendizaje y autorregulación usando TIC. (Tesis de Posgrado, Universidad Nacional de Río Negro, Argentina). http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/26521/Documento_completo.pdf?sequence=1

Grubišić, A., Stankov, S & Žitko, B. (2015). Adaptive courseware: A literature review. Journal of Universal Computer Science, 21(9), 1168-1209. https://www.jucs.org/jucs_21_9/adaptive_courseware_a_literature/jucs_21_09_1168_1209_grubisic.pdf

Ineverycrea. (2015). Aprendizaje adaptativo vs. evaluación adaptativa. https://gesvinromero.com/2015/09/01/aprendizaje-adaptativo-vs-evaluacion-adaptativa-infografia/

Kardan, A., & Azzi, M. (2015). Adaptive systems: a content analysis on technical side for e-learning environments. Artif Intell, 44, 365-391. https://doi.org/10.1007/s10462-015-9430-1

Kenny, C., & Pahl, C. (2009). Intelligent and adaptive tutoring for active learning and training environments. Interactive Learning Environments, 17(2), 181-195. https://doi.org/10.1080/10494820802090277

León Carrascosa, V., & Fernández-Díaz, M.J. (2019). Diseño y validación de una escala para evaluar el funcionamiento de las tutorías en Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 525-541. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.345251

Mei, J., Guo, Y., & Li, X. (2017). Adaptive learning mode of a multimedia-based “English Literature” learning system. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 12(01), 71-83. https://doi.org/10.3991/ijet.v12i01.6483

Tecnológico de Monterrey. (2014). Aprendizaje y Evaluación adaptativos [Reporte EduTrends]. http://www.sitios.itesm.mx/webtools/Zs2Ps/roie/julio14.pdf

Oxman, S., & Wong, W. (2014). White paper: Adaptive learning systems. DeVry Education Group and Integrated Education Solutions. https://kenanaonline.com/files/0100/100321/DVx_Adaptive_Learning_White_Paper.pdf

Rosso, E. (2018). Nivel de autonomía en estudiantes de primer semestre de tres universidades privadas de Bogotá, D.C. (Tesis de maestría, Universidad Católica de Colombia, Bogotá). https://hdl.handle.net/10983/17616

University of New South Wales. (18 de marzo, 2021). Introduction to adaptive learning. CANVAS. https://canvas.sydney.edu.au/courses/1316/pages/introduction-to-smartsparrow?module_item_id=39460

VanLehn, K. (2011). The relative effectiveness of human tutoring, intelligent tutoring systems, and other tutoring systems. Educational Psychologist, 46(4), 197-221. https://doi.org/10.1080/00461520.2011.611369

Yuni, J., & Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar 2. Recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Editorial Brujas.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

E-learning
autonomy
English
pedagogy
ICTs

How to Cite

Caracterización del aprendizaje adaptativo en una plataforma virtual para promover la autonomía en actividades tutoriales en inglés. (2023). Actualidades Pedagógicas, 82, e1787. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss82.4