Total Physical Response—A Method for Acquiring Basic Vocabulary in English

Abstract

<p>This article is the end product of research, which seeks to strengthen the learning of basic vocabulary in English. This was based mainly on the premise of James Asher for teaching foreign language, using the physical response, the movement and imitation. It was initially carried out a diagnosis, taking as supports direct observation, field journal and test, thus identifying the problem; according to this, it is raised to strengthen the learning of the English vocabulary through activities based on the above method, in addition to design a pedagogical proposal: Composed of workshops in different sessions, taking into account the basic standards of competencies and basic rights of learning, setting on the basis of the action-research participation, in a qualitative development, it also took into account the communicative competence which involves the pragmatic, linguistic, and sociolinguistics skills. Finally performed the systematization of information by means of cross-checking, analysis, comparative graphs and descriptive paragraphs. It concludes with compliance to the proposed objective with a high level of effectiveness and great acceptance in the educational community because students strengthened the vocabulary acquisition according to the results obtained.</p>
PDF (Spanish)

References

Asher, J. (1972). Children's first language as a model for second language learning. The Modern Language Journal, 56(3), 133-139. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.1972.tb05031.x

Buitrago Cuervo, J., & Herrera Merchán, E. C. (2013). La metodoligia "Respuesta Física Total" como herramienta para el aprendizaje del inglés en grado primero en el Liceo Arquideocesano de Nuestra Señora de Manizales (Tesis de pregrado, Universidad de Manizales). https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/923?show=full

Canga Alonso, A. (2012). El método de la respuesta física (TPR) como recurso didáctico para el aprendizaje del inglés en educación infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 8. https://doi.org/10.35362/rie6031307

Baquero, F. J. (2015). L'utilisation de quelques outils web 2.0 et la création de tâches actionnelles comme stratégie d'accompagnement dans le processus d'enseignement/apprentissage de FLE. Folios, (42), 189-210. https://doi.org/10.17227/01234870.42folios189.210

Beltrán, M. (2017). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín Redipe, 6(4), 91-98. https://doi.org/10.36260/rbr.v6i4.227

Colombia, Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2005). Para vivir en un mundo global. Altablero. El periódico de un país que educa y se educa.: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-97500.html

Colombia, Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2006). Estandares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-115174_archivo_pdf.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2016). Colombia Aprende. https://www.colombiaaprende.edu.co

Díaz Villa, M. (2019). ¿Qué es eso que se llama pedagogía? Pedagogía y Saberes, (50), 11-28. https://doi.org/10.17227/pys.num50-9485

El Insignia. (31 de octubre de 2017). La importancia de una reepresentacion grafica. http://blog.elinsignia.com/2017/10/31/la-importancia-de-una-representacion-grafica/

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata.

Fiszbein, A., Cosentino, C., & Cumsille, B. (2016). The skills development challenge in Latin America: Diagnosing the problems and identifying public policy solutions. Washington, DC: Inter-American Dialogue y Mathematica Policy Research. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2016/10/SkillsDevChallenge_October2016.pdf

Gómez, A. M. (2008). Enseñanza del vocabulario en segunda lengua. Mextesol Journal, 32(1), 11-25. http://www.mextesol.net/journal/public/files/43bd22b950f24233c414096b37465f51.pdf

Juarlaritza, E. (March 2018). The Diagnostic Evaluation in EUSKADI Proposal for its development and application. Obtained from http://ediagnostikoak.net/edweb/cas/materialesinformativos/marco_evaluacion_diagnostica.pdf

Learning, M. l. (9 de marzo de 2012). Youtube. Obtenido de The Greetings Song: https://www.youtube.com/watch?v=gVIFEVLzP4o

Magisterio. (15 de noviembre de 2016). El taller educativo y su fundamentación pedagogica. https://www.magisterio.com.co/articulo/el-taller-educativo-y-su-fundamentacion-pedagogica

Magisterio Educación Especial [MEE]. (2010). Métodos de enseñanza educativa. Universidad Autónoma de Madrid.

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson Educación S. A.

Masoumeh, S. (2017). The importance of listening comprehension in language learning. International Journal of Research in English Education, 1(1). https://ijreeonline.com/article-1-22-en.pdf

Méndez, C. (2009). Metodología, diseño y desarrollo del proceso de investigación. McGraw Hill Interamericana S. A.

Sabino, C. (2020). El proceso de la investigación. Capitulo 3, Realidades de la investigación.

Vázquez, R. (7 de abril de 2017). La rubrica y su importancia. http://cea.uprrp.edu/la-rubrica-y-su-importancia/

Watson, D. J. (1989). Defining and describing whole language. The Elementary School Journal, 90(2). https://doi.org/10.1086/461608

Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Limusa. Noriega Editores.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

TPR Method
English
education
standards
vocabulary

How to Cite

Total Physical Response—A Method for Acquiring Basic Vocabulary in English. (2023). Actualidades Pedagógicas, 80, e1657. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.4