Pedagogical practice as a basis of being a teacher

Abstract

The present text was interested in exploring pedagogical practice as a pillar of the process of formation and constitution of what it means to be a teacher, in which reality, this concept is assumed both as a component of their formation, but also as an effective practice of the practicing teacher. A study with a qualitative-documentary approach was developed from a documentary review and analysis, the revised texts, 50 in total, were extracted from academic databases: Dialnet, EBSCO, Scopus and Google Academic between the years 2006 and 2021, which were systematized in analytical research summaries analyzed in the Atlas-ti software. From the results it could be inferred that pedagogical practice can be assumed from three categories, one that conceptualizes it as an integral component of formation; another that determines it as the basis of professional development and finally, pedagogical practice is assumed as integration to the real context of the profession of being a teacher.
PDF (Spanish)

References

Andreucci-Annunziata, P., & Morales Cabello, C. (2020). Hacia la construcción de la identidad docente inicial: una aproximación intersubjetiva y dialógica desde la supervisión pedagógica en el prácticum. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(3), 441-463. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.14089

Ayala-Zuluaga, C. F., & Orozco-Sánchez, C. C. (2020). El papel del profesor-asesor en el prácticum de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 13(2), 197-219. https://doi.org/10.15332/25005421.5776

Bolivar Osorio, R. M. (2019). Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, (51), 9-22. https://doi.org/10.17227/pys.num51-2881

Calderón Soto, M. (2020). Desafíos para la enseñanza y el aprendizaje en las prácticas progresivas en la formación de profesores. Una aproximación cualitativa en una Universidad Chilena. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(2), 202-222. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.14075

Cárdenas Palermo, Y. (2018). La práctica pedagógica en la formación continua de maestros: apuntes para analizar la experiencia de la Universidad Pedagógica Nacional en el curso de nivelación ECDF. En R. Barrantes Clavijo (Ed.), Práctica pedagógica y formación de maestros (pp. 13-30). Universidad Pedagógica Nacional.

Cid Sabucedo, A., Pérez Abellás, A., & Sarmiento Campos, J. A. (2011). La tutoría en el Practicum. Revisión de la literatura. Revista de Educación, 354, 127-154. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/1049

Colomo Magaña, E., & Gabarda Méndez, V. (2021). Prácticas escolares y docentes en formación: Un análisis axiológico a traves de los diarios de práctica. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 25(1), 271-295. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i1.8518

Coronado-Peña, J. J., Builes-González, Y., & Obando-Correal, N. L. (2021). Práctica pedagógica para el fortalecimiento del saber disciplinar, pedagógico y académico de los docentes en formación en biología. Actualidades Pedagógicas, (76), 103-115. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.5

Cortés-González, P., González Alba, B., & Padua Arcos, D. (2020). Visiones del alumnado y el sentido del prácticum en educación primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 275-298. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.79613

Domingo Roget, À., & Gómez Serés, M. V. (2014). La práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos. NARCEA.

Domínguez Saldívar, A., & Quintanal Díaz, J. (2020). Las prácticas en la formación de futuros maestros en el contexto universitario mexicano. Revista Practicum, 5(1), 68–94. https://doi.org/10.24310/revpracticumrep.v5i1.9831

Fernández Menor, I. (2020). La perspectiva de los tutores académicos de Prácticum en Educación Primaria. Revista Practicum, 5(1), 54-67. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9830

Fuertes Camacho, M. T. (2012). El APS en el Prácticum de la formación inicial del profesorado. Propuesta de una estrategia de docencia y aprendizaje para la adquisición de competencias genéricas claves para la formación y el desempeño profesional (Tesis de doctorado, Universitat Internacional de Catalunya). http://hdl.handle.net/10803/104577

Gairín-Sallán, J., Díaz-Vicario, A., del Arco Bravo, I., & Flores Alarcia, Ó. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de educación infantil y primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educacion XX1, 22(2), 17-43. https://doi.org/10.5944/educxx1.21311

González-Calvo, G., Barba-Martín, R. A., Bores-García, D., & Gallego-Lema, V. (2020). Learning to be a teacher without being in the classroom: COVID-19 as a threat to the professional development of future teachers. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 2(9), 152-177. https://doi.org/10.17583/rimcis.2020.5783

González Palacio, E. V. (2019). Representaciones sociales sobre la formación inicial y ser maestro en estudiantes de educación física del departamento de Antioquia (Tesis de doctorado, Universidad de Antioquia). https://hdl.handle.net/10495/13905

González Riaño, X. A., & Hevia Artime, I. (2011). El Practicum de la Licenciatura de Pedagogía. Estudio empírico desde la perspectiva del alumnado. Revista de Eduación, 354, 209-236. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:144f87

González Sanmamed, M., & Fuentes Abeledo, E. J. (2011). El practicum en el aprendizaje de la profesión docente. Revista de Educación, 354, 47-70. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:ee24d5ef

Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill

López Casanova, M. B., & Nadal García, I. (2021). El practicum en educación infantil: implicaciones de la música y el lenguaje. ARTSEDUCA, 28, 38-51. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.28.3

Madalena Calvo, J. I., Pinheiro dos Santos, M. F., Rodríguez Pizzinato, L. A., & Souto González, X. M. (2020). La valoración del practicum en la formación inicial: un estudio de casos internacional en el área de Geografía e Historia. Revista Interuniversitaria de Formacion del Profesorado, 34(3), 97-118. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81004

Marín Díaz, D. L. (2018). La práctica pedagógica como núcleo de experiencia: herramienta conceptual para su caracterización. En R. Barrantes Clavijo (Ed.), Práctica pedagógica y formación de maestros (pp. 55–64). Universidad Pedagógica Nacional.

Martínez Baena, A. C., Chillón, P., Martín-Matillas, M., Pérez López, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente-Rodríguez, G., Casajús, J. A., Álvarez-Granda, L., Romero Cerezo, C., Tercedor, P., Delgado-Fernández, M., Tercedor, P., & Delgado-Fernández, M. (2012). Motivos de abandono y no práctica de actividad físico- deportiva en adolescentes españoles: estudio Avena. Cuadernos de Psicologia Del Deporte, 12(1), 45-54. https://doi.org/10.4321/s1578-84232012000100005

Mendoza, M., Drouilly, N., & Covarrubias, C. G. (2020). Dimensiones formativas del Prácticum de Pedagogía en Educación General Básica. Estudios Pedagogicos, 46(2), 139-157. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000200139

Miguélez Vila, M., & Raposo Rivas, M. (2021). El Prácticum como plataforma para el desarrollo del pensamiento filosófico en las aulas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96(35,1), 127-146. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.1.83457

Noguera Ramírez, C. E. (2018). Práctica pedagógica y matrices normativas. En R. Barrantes Clavijo (Ed.), Práctica pedagógica y formación de maestros (pp. 65-77). Universidad Pedagógica Nacional.

Ojeda, R. (2019). Educación Física en contextos no formales: ¿un aporte en la formación del profesorado? análisis desde la percepción de estudiantes y centros de práctica. Journal of Sport and Health Research, 11(Suplemento 2), 75-90. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80950

Orozco-Sánchez, C. C., & Ayala-Zuluaga, C. F. (2020). Sentidos del feedback en el prácticum de educación física, recreación y deporte. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(2), 47-66. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.2.4

Pallasco, M. (2012). Educación y el buen vivir. En F. Cevallos Tejada (Ed.), Educación y buen vivir, reflexiones sobre su construcción (pp. 117-123). Contrato Social.

Patiño Garzón, L. (2006). La observación de la práctica pedagógica en la formación de futuros docentes. Pedagogía y Saberes, (24), 27-31. https://doi.org/10.17227/01212494.24pys27.31

Poveda, B., Barceló, M. L., Rodríguez, I., & López-Gómez, E. (2021). Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticum: un estudio cualitativo. Revista Complutense de Educacion, 32(1), 41–53. https://doi.org/10.5209/RCED.67953

Raposo-Rivas, M., Quadros-Flores, P., Martínez-Figueira, E., Pereira da Silva, A., & Tellado-González, F. (2020). Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum. Revista Practicum, 5(1), 22-36. https://doi.org/10.24310/revpracticumrep.v5i1.9814

Rodicio García, M. L., & Iglesias Cortizas, M. I. (2011). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. Revista de Educación, 354, 99–124. https://n9.cl/59ovm

Rodriguez de Moreno, E. A. (2002). Concepciones De Práctica Pedagógica. Revista Folios, (16), 1-35. https://doi.org/10.17227/01234870.16folios105.129

Rodríguez Gómez, H. M. (2006). Práctica pedagógica. Una tensión entre la teoría y la práctica. Pedagogía y Saberes, (24), 19-25. https://doi.org/10.17227/01212494.24pys19.25

Rodríguez-Gómez, D. & Valldeoriola-Roquet, J. (2009). Metodología de la investigación. UOC.

Rodríguez-Loera, R., & Onrubia-Goñi, J. (2020). La reflexión en las prácticas profesionales de la formación inicial docente. Perspectivas Docentes, 31(74), 21-31. https://doi.org/10.19136/pd.a31n74.3845

Ruiz-Gutiérrez, B., Gómez-Pablos, V. B., & González Elices, P. (2021). Diseño y validación de un instrumento para la Evaluación de la Satisfacción de los Estudiantes de Prácticas en Educación (ESEPE). Bordón. Revista de Pedagogía, 73(1), 145-159. https://doi.org/10.13042/bordon.2021.85994

Ruiz Quiroga, M., Ortiz Castiblanco, C. C., & Soler Mejía, J. (2013). Análisis crítico de la práctica pedagógica de docentes en formación. Praxis & Saber, 4(8), 157-171. https://doi.org/10.19053/22160159.2656

Saiz Linares, A., & Ceballos López, N. (2019). El Practicum de Magisterio en tres universidades europeas (Cantabria, Padua y Coimbra): Un estudio comparativo. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(120), 1-8. http://hdl.handle.net/10902/18388

Salinas Quintanilla, A. M., & De la Fuente Rodríguez, P. N. (2021). Práctica reflexiva, tarea pendiente en el prácticum del estudiante normalista. Zona Próxima, 34, 163-186. https://doi.org/10.14482/zp.34.371.13

Sarceda Gorgoso, M. C., Barreira-Cerqueiras, E. M., & Caldeiro-Pedreira, M. C. (2020). El Prácticum en la formación del profesorado técnico de FP. Revista Practicum, 5(1), 37-53. https://doi.org/10.24310/revpracticumrep.v5i1.9829

Stenhouse L. (1996). La investigacion como base de la enseñanza. Morata.

Tejada Fernández, J. (2020). El prácticum en educación superior. Algunos hitos, problemáticas y retos de las tres últimas décadas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 18(1), 105–121. https://doi.org/10.4995/redu.2020.13036

Tejada-Fernández, J., Carvalho-Dias, M. L., & Ruiz-Bueno, C. (2017). El prácticum en la formación de maestros: percepciones de los protagonistas. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, 9(19), 91-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.pfmp

Tejada Fernández, J., & Navío Gámez, A. (2019). Valoración de la adquisición de competencias profesionales en el prácticum a través del contrato de aprendizaje por parte de los alumnos: caso del grado de pedagogía. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(2), 67-87. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.004

Tinoco-Giraldo, H., Torrecilla Sánchez, E. M., & García Peñalvo, F. J. (2020). Evaluación de la percepción de los niveles de dominio competencial en práctica laboral. Estudios Pedagogicos, 46(1), 127-144. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100127

Torres Hernández, N., & Gallego Arrufat, M. J. (2020). La evaluación en informes de prácticas del grado de Maestro en Educación Primaria. Revista Practicum, 5(2), 65-82. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i2.10167

Vanegas Ortega, C., & Fuentealba Jara, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780

Zabalza Beraza, M. A. (2011). El Practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2dcee7bd

Zabalza Beraza, M. A. (2016). El Practicum y las prácticas externas en la formación universitaria. Revista Practicum, 1(1), 1-23. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v1i1.8254

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Pedagogical practice
teacher
formation
teacher education
teaching

How to Cite

Pedagogical practice as a basis of being a teacher. (2023). Actualidades Pedagógicas, 79, e1659. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss79.4