Reading and Understanding in High School: An Intervention Experience

Abstract

<p>This paper presents the results obtained during an intervention experience in reading comprehension, implemented in a secondary school that serves students from disadvantaged social sectors. The practice began with the evaluation of the entire group of 24 students, of both sexes, from 12 to 15 years of age, who began their secondary studies in the area of Gran La Plata. The results refer particularly to seven of the included students, with major difficulties, which allows a more detailed analysis of the relevant aspects. A differential improvement is observed in the included areas with respect to the students’ previous performance in fluency and comprehension of texts. The scope, limitations, and the educational implications derived from the research are also discussed</p>
PDF (Spanish)

References

Abusamra, V., Cartoceti, R., Ferreres, A., de Beni, R., y Cornoldi, C. (2009). La Comprensión de Textos desde un Enfoque Multicomponencial. El test “Leer para comprender”. Ciencias Psicológicas, 3(2), 193–200. Recuperado de https://www. researchgate.net/publication/317473929_La_comprension_de_textos_desde_ un_enfoque_multicomponencial_El_test_Leer_para_Comprender

Abusamra, V., Casajús, A., Ferreres, A., Raiter, A. De Beni, R., y Cornoldi, C. (2011). Programa Leer para Comprender. Libro de Actividades. Buenos Aires: Paidós

Abusamra, V., Casajús, A., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R., y Cornoldi, C. (2011). Programa Leer para Comprender. Libro Teórico. Buenos Aires: Paidós

Abusamra, V., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R., y Cornoldi, C. (2010) Test Leer para Comprender. Evaluación de la comprensión de textos. Buenos Aires: Paidós

Aguerrondo, I. (2008). Revisar el modelo: un desafío para lograr la inclusión. Prospectivas, 38(1), 61-81. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/ART14015/ revisar_el_modelo.pdf

Alegría, J. (2006). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades 20 años después. Infancia y Aprendizaje, 29(1), 93-111. https://doi. org/10.1174/021037006775380957

Baquero, R. (2001). La educabilidad bajo sospecha. Cuaderno de Pedagogía, 9, 71- 85. Recuperadodehttp://www.profesaulosuna.com/data/files/EDUCACION/PSI COLOGIA%20EDUCATIVA/La%2520educabilidad%2520bajo%2520sospe cha.pdf

Baquero, R. (2002). Del experimento escolar a la experiencia educativa. La transmisión educativa desde una perspectiva psicológica situacional. Perfiles educativos, Tercera Época, 24(97-98), 57-75. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/132/13209805.pdf

Baquero, R., Tenti Fanfani, E., y Terigi, F. (2004). Educabilidad en tiempos de crisis. Condiciones sociales y pedagógicas para el aprendizaje escolar. Novedades Educativas, 168, 18-31. Recuperado de https://es.scribd.com/doc/268673636/ Baquero-Tenti-Terigi-educabilidad-en-Tiempos-de-Crisis-Debate-UTDT

Borzone, A. M. (1997). El proceso de alfabetización en niños pequeños: diferencias socioculturales (Tesis doctoral inédita). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires

Borzone, A. M., Rosemberg, C. R., Diuk, B., Silvestri, A., y Plana, D. (2004). Niños y maestros por el camino de la alfabetización. Buenos Aires: Red de Apoyo Escolar

Bryant, D. P., Vaughn, S., Linan-Thompson, S., Ugel, N., Hamff, A., y Hougen, M. (2000). Reading outcomes for students with and without reading disabilities in general education middle-school content area classes. Learning Disability Quarterly, 23(4), 238-252. https://doi.org/10.2307/1511347

Defior, S., Serrano, F., y Gómez Zapata, E. (2011). Mejorar la fluidez lectora en dislexia: diseño de un programa de intervención en español. Escritos de Psicología, 4(2), 65-73. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1989-38092011000200008&lng=es&tlng=es

Dirección Nacional de Información y Estadística de la Calidad Educativa-Diniece. (2013). Operativo Nacional de Evaluación ONE 2013. Estudio Muestral 2°/3° de Educación Secundaria. Informe de resultados. Recuperado de http://portales.educacion. gov.ar/diniece/files/2015/04/INFORME-DE-RESULTADOS-ONEMUESTRA- 2%C2%B0-3%C2%B0-A%C3%91O-.pdf

Diuk, B., Signorini, A., y Borzone, A. M. (2000). Las estrategias tempranas de lectura de palabras en niños de 1° a 3° año de educación general básica: un estudio comparativo entre niños procedentes de distintos sectores sociales. Psykhe, 12, 51-62. Recuperado de http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/view/355/335

Ferreres, A., Abusamra, V., Casajús, A., Cartoceti, R., Squillace, M., y Sampedro, B. (2009). Pruebas de screening para la evaluación de la comprensión de textos. Revista Latinoamericana de Neuropsicología, 1(1), 41-56. Recuperado de http:// www.neuropsicolatina.org/index.php/Neuropsicologia_Latinoamericana/ article/view/8/93

Ferreres, A., Abusamra, V., Casajús, A., y China, N. (2011). Adaptación y estudio preliminar de un test breve para evaluar la eficacia lectora (TECLE). Revista Neuropsicología Latinoamericana, 3(1), 1-7. https://doi.org/10.5579/rnl.2011.0040

Ferreres, A., Abusamra, V., y Squillace, M. (2010). Comprensión de textos y oportunidades educativas. En Organización de Estados Iberoamericanos (ed.), Actas del Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021 (pp. 1-11). Buenos Aires: OEI

Gómez-Gómez, M., Danglot-Banck, C., y Vega-Franco, L. (2003). Sinopsis de pruebas estadísticas no paramétricas. Cuándo usarlas. Revista Mexicana de Pediatría, 70(2). 91-99. Recuperado de https://www.ugr.es/~fmocan/MATERIALES% 20DOCTORADO/Sinopsis%20de%20pruebas%20estadisticas%20 no%20parametricas.pdf

Hernández Sampieri, M. C., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill

Kintsch, W., y Rawson, K. A. (2005). Comprehension. En M. J. Snowling y Ch. Hulme (Eds.), The Science of Reading: A Handbook (pp. 209-226). Malden, MA: Blackwell Publishing

López Escribano, C., Elosua de Juan, M. R., Gómez Veiga, I., y García Madruga, J. A. (2013). A Predictive Study of Reading Comprehension in Third Grade Spanish Students. Psicothema, 25(2), 199-205. https://doi.org/10.7334/psico thema2012.175

Mercer, C. D., Campbell, K. U., Miller, M. D., Mercer, K. D., y Lane, H. B. (2000). Effects of a reading fluency intervention for middle schoolers with specific learning disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, 15(4), 179-189. http://dx.doi.org/10.1207/SLDRP1504_2

Organization for Economic Cooperation and Development-OECD (2010). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I). http://dx.doi.org/10.1787/9789264091450-en

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura- Unesco. (2016). Informe de resultados TERCE. Logros de aprendizaje. Santiago: OREALC

Pazzaglia, F., Cornoldi, C., y Tressoldi, P. (1993). Learning to read: Evidence on the distinction betwen decoding and comprehension skills. European Journal of Psychology of Education, 8(3), 247-258. http://www.jstor.org/stable/23420167

Perfetti, Ch. A. (1997). The psycholinguistics of spelling and reading. En Ch. A. Perfetti, L. Rieben, y M. Fayol (Eds.), Learning to Spell (pp. 21-38). London: Lawrence Erlbaum

Perfetti, C. A. (2007). Reading ability: Lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading, 11, 357–383

Perfetti, C. A., Landi, N., y Oakhill, J. (2005). The acquisition of reading comprehension skill. En M. J. Snowling y C. Hulme (Eds.), The science of reading: A handbook (pp. 227–247). Oxford, UK: Blackwell

Piacente, T., Talou, C., y Rodrigo, M. (1990). Piden pan… y algo más. Un estudio del crecimiento y desarrollo infantil. Buenos Aires: Siglo XXI-UNICEF

Querejeta, M., Piacente, T., Marder, S., y Resches, M. (2005). Características del contexto alfabetizador en familias de diferente nivel socioeconómico. En M. A. Mayor, B. Zubiauz, y E. Diez (Eds.), Estudios sobre la adquisición de las lenguas del Estado (pp. 803-818). Salamanca: Universidad de Salamanca

Ripoll, J. C., y Aguado, G. (2014). La mejora de la comprensión lectora en español: Un meta-análisis. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 27-44. https://doi.org/10.1387/ RevPsicodidact.9001

Sawyer, K. R. (2008). Optimising learning: implications of learning science research. Trabajo presentado en OECD/CERI International Conference Learning in the 21st Century: Research, Innovation and Policy. Recuperado de http://www. oecd.org/education/ceri/40805146.Pdf

Secretaría de Evaluación Educativa, Ministerio de Educación y Deportes, Presidencia de la Nación. (2017). Aprender 2016. Primer Informe de Resultados. Recuperado de http://educacion.gob.ar/data_storage/file/documents/primer-informe-nacional- aprender-2016-58e67474a4d2e.pdf

Senado y Cámara de Diputados de la Nación Argentina. (14 de diciembre de 2006) Ley de Educación Nacional. [Ley 26.206 de 2006]. Recuperado de http://www. secgral.unsl.edu.ar/wp-content/uploads/docs/Ley-26206-de-Educacion- Nacional.pdf

Signorini, A., y Piacente, T. (2003). Diferencias individuales en lectura en niños pequeños: vinculando el desarrollo normal y las dificultades. Revista IRICE, 17, 49-78

Silvestri, A. (2004). Reproducción y transformación en la práctica educativa: el caso del aprendizaje discursivo. En J. Castorina y S. Dubrovsky (comp.) Psicología, cultura y educación. Perspectivas desde la obra de Vygotsky, (pp. 129-143). Buenos Aires: Novedades Educativas

Snow, C. E., y Juel, C. (2005). Teaching Children to Read: What Do We Know about How to Do It? En M. J. Snowling y Ch. Hulme (Eds.). The Science of Reading: A Handbook (pp. 501-520). Malden, MA: Blackwell Publishing

Snow, C., y Uccelli, P. (2009). The challenge of academic language. En D. Olson y N. Torrance (Eds.). The Cambridge Handbook of Literacy (pp. 112-133). Cambridge: Cambridge University Press

Snowling, M. J., y Hulme, C., (2011). Evidence-based interventions for reading and language difficulties: Creating a virtuous circle. British Journal of Educational Psychology, 81(1), 1-23. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2010.02014.x

Terigi, F. (2009). El fracaso escolar desde la perspectiva psicoeducativa: hacia una reconceptualización situacional. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 23-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3037637

Vadasy, P. F., y Sanders, E. A. (2009). Supplemental fluency intervention and determinants of reading outcomes. Scientific Studies of Reading, 13(5), 383-425. https://doi.org/10.1080/10888430903162894

Valleley, R. J., y Shriver, M. D. (2003). An examination of the effects of repeated readings with secondary students. Journal of Behavioral Education, 12(1), 55-76. https://doi.org/10.1023/A:102232242

Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y habla. Barcelona: Paidós

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

reading
comprehension
high school
promotion of reading
intervention

How to Cite

Reading and Understanding in High School: An Intervention Experience. (2019). Actualidades Pedagógicas, 74, 79-101. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss74.4