An approach to learning in production spaces in visual arts

Abstract

<p>This article presents an approach to learning in spaces of artistic creation, whose central axis is based on the practical actions inherent to various production methodologies in the visual arts creation processes. Methodologically, the research uses a documentary review to describe and analyze learning practices in research/creation, visual semiotic reading, and creative actions, which converge in the search for holistic development in the formation of the student. The main finding shows that artistic practice, from its experimental and experiential characterization, favors the development of skills in academic formation, disciplinary domain, and sociocultural areas developed in spaces of interdisciplinary relationship.</p>

References

Acaso, M. (2006). El lenguaje visual. Paidós

Arias, L. (2016). ¿Qué queremos decir cuando decimos “imagen”? Una aproximación desde la teoría de las funciones del lenguaje. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos]. Pedagogías y Poéticas de la Imagen, (Cuaderno 56), 137-155.

Borgdorff, H. (2006). El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts. https://pdfs.semanticscholar.org/04a4/86da67d8c12d58fba5498c35d4914b93051c.pdf

Caeiro, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Revista Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159-177. https://doi.org/10.5209/ARIS.57043

Calabrese, O. (1987). El lenguaje del arte. Paidós.

Casas, M. (2013). Valoración de los procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de los programas. Ministerio de Educación Nacional

Cavia, B., & Elorza, C. (2019). La investigación Prekariart. Una red colaborativa alimentada desde las prácticas artísticas. En B. Tejerina, C. Miranda de Almeida, & I. Perugorría (eds.), International Conference Sharing Society. The Impact of Collaborative Collective Actions in the Transformation of Contemporary Societies (pp. 310-319). Editorial de la Universidad del País Vasco

Daza, S. (2009). Investigación - Creación. Un acercamiento a la investigación en las artes. En Planilla Educativa (pp. 73-79). Universidad de Manizales.

Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Paidós

Galván, M., Ibarra, L., & Flores, V. (2018). La innovación en educación superior a través de las comunidades de práctica -COP. Semana de la Ciencia UTMACH (pp. 65-76). http://investigacion.utmachala.edu.ec/proceedings/index.php/utmach/issue/archive

García, A. (2005). Enseñanza y aprendizaje en la educación artística. El Artista, (2), 80-97. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87400207

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa S. A.

Gómez, R. (2001). Análisis de la imagen, estética audiovisual (Colección Laberinto Comunicación N.° 5). Ediciones del Laberinto, S. L.

González, R. (1997). Concepciones y enfoques de aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, (4), 5-39.

Guidi, D. (2019). Laboratorios de arte. En G. Di María & M. Fükelman (comp.), Prácticas artísticas contemporáneas ámbitos de circulación, prácticas locales y modos de hacer interactivos (pp. 93 – 103). Universidad Nacional de La Plata - Editorial de la Universidad de La Plata.

Huberman, G., Chéroux, C., & Arnaldo, J. (2013). Cuando las imágenes tocan lo real. Círculo de Bellas Artes.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated Learning, Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press.

Machado, A. (2007). La fotografía como expresión del concepto. En J. La Ferla (comp.), El medio es el diseño audiovisual (pp. 111-120). Editorial Universidad de Caldas - Colección Artes y Humanidades.

Marín, R. (2011). La Investigación en Educación Artística. Educatio Siglo XXI, 29(1), 211-230. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951

Max Neef, M. (1991). El acto creativo. En Conferencia transcrita por la Especialización para la Educación Ambiental. Universidad Santo Tomás, Bogotá. Universidad Santo Tomás.

Mora, A. (2018). Las mediaciones de la teoría y la práctica en la disciplina Didáctica de las Artes Visuales desde los procesos de lectura y contextualización de la creación artística. Revista Cubana Educación Superior, 37(2), 189-205.

Morin E. (2000). La mente bien ordenada. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Seix Barral - Los Tres Mundos.

Morocho, I. (2019). Dimensión cognitiva de las categorías estéticas didácticas, en el proceso enseñanza aprendizaje de las artes plásticas [Trabajo de Grado]. Unidad Académica de Ciencias Sociales - Universidad Técnica de Machala.

Motta, L. (2016). La imagen y su función didáctica en la educación artística. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos]. Pedagogías y Poéticas de la Imagen, (Cuaderno 56), 157-175.

Múnera, M. (2016). Investigación - creación y políticas para la producción creativa y cultural. Sobre las relaciones entre la creatividad, la innovación y la investigación-creación. Iconofacto, 12(18), 7-25. https://doi.org/10.18566/iconofac.v12n18.a01

Naón, M. (2019). Arte, tecnologías, artistas y obras interactivas. En G. Di María, & M. Fükelman (comp.), Prácticas artísticas contemporáneas ámbitos de circulación, prácticas locales y modos de hacer interactivos (pp. 118-124). Editorial de la Universidad de La Plata.

Niedermaier, A. (2016). Cuando me asalta el miedo, creo una imagen. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación [Ensayos]. Pedagogías y Poéticas de la Imagen, (Cuaderno 56), 177-198.

Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías del aprendizaje. ¿Cómo elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa? Ediciones de la U.

Ortuño, P. (2016). Estrategias metodológicas de aprendizaje cooperativo y de producción artística en la universidad. Publicaciones de la Universidad de Murcia, 14, 131-146. https://doi.org/10.6018/280601

Panofsky, E. (1987). El significado en las artes visuales. Alianza Editorial.

Palao, J. (2008). Corredores sin ventanas, acrobacias sin red. Linealidad narrativa e imaginario hipertextual en el cine contemporáneo. En V. Tolosa (ed.), Escrituras digitales. Tecnologías de la creación en la era virtual (pp. 289-312). Publicaciones Universidad de Alicante.

Palao, J. (2006). Cuando la televisión lo podía todo. Quién sabe dónde en la cumbre del Modelo Difusión. Editorial Biblioteca Nueva, S. L.

Pardo, R. (2006). La fotografía y el álbum familiar. Del estudio del fotógrafo a la sala de exposiciones pasando por la intimidad del hogar. En Actas - Segundo Congreso de la Historia de la Fotografía. https://doi.org/10.13140/2.1.1232.9929

Pierce, C. (1986). La ciencia de la semiótica. Ediciones Nueva Visión.

Prendes, M. (1995). ¿Imagen didáctica o uso didáctico de la imagen? Revista Enseñanza, 13, 199-220. https://revistas.usal.es/index.php/0212-5374/article/view/4074

Ramon, R. (2019A). Las narrativas visuales y audiovisuales de ficción y la educación artística identitaria. European Journal of Child Development, Education and Psychopathology, 7(1), 5-14. https://doi.org/10.30552/ejpad.v7i1.84

Ramon, R. (2019B). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(3), 509-526. https://dx.doi.org/10.5209/aris.60881

Renobell V. (2005). Hipervisualidad. La imagen fotográfica en la sociedad del conocimiento y de la comunicación digital. UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1256208

Robinson, K., & Acrónica, L. (2015). Escuelas creativas. La revolución que está transformando la educación. Vintage Español - Penguin Random House.

Rodríguez, M., & Ricardo, L. (2007). El modelo holístico para el proceso de enseñanzaaprendizaje de geometría en arquitectos de la escuela cubana. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(3), 421-461. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-24362007000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Rojas, D. (2017). Alfabetización visual. Una estrategia pedagógica para los procesos de enseñanza y aprendizaje de las artes plásticas [Trabajo Presentado para obtener el Título de Especialista en Arte en los Procesos de Aprendizaje]. Fundación Universitaria los Libertadores

Saavedra, R., & Moreno, J. (2002). El audiovisual como medio de expresión y herramienta pedagógica. Revista de Estudios Culturales, 40-46.

Said, W. (2018). Prefigurar, co-crear, entretejer. Diseño, creatividad, interculturalidad. Arte, Individuo y Sociedad, 31(1), 111-129

Sánchez, C. (2021). El desafío de la trascendencia en tiempos de creatividad. Revista Española de Sociología, 30(1), 1-6. https://doi.org/10.22325/fes/res.202101

Vilches, L. (1990). La lectura de la imagen. Prensa, cine y televisión. Paidós

Villegas, I. (2018). Práctica artística como investigación: su instalación y desarrollo en el sistema académico chileno. Tercio Creciente. Revista de Estudios en Sociedad, Artes y Gestión Cultural, (13), 19-30. https://doi.org/10.17561/rtc.n13.2

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Aprendizaje, significado e identidades. Paidós

Zubiría, J. (2010). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Cooperativa Editorial Magisterio

Zunzunegui, S. (2010). Pensar la imagen. Ediciones Cátedra - Grupo Anaya, S. A.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

pedagogy
learning
artistic practices
visual arts
research

How to Cite

An approach to learning in production spaces in visual arts. (2022). Actualidades Pedagógicas, 77. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss77.9