Teaching-Learning: A hyphen (-) with transformative claims

Abstract

<p>This reflection article—result of a research—addresses already familiar concepts, such as teaching-learning; however, far from seeking to restart controversy, it defends a fluid and continuous relationship, which invites to use a hyphen (-), instead of an “and” that has been accepted in recent times as a fundamental reference point to understand that teaching and learning are two independent processes, at least, in times of realization. These processes are presented as, in reality, a continuous whole, by using the form of the Moebius band as an argument that explains the way in which two different processes can be understood as extensions of each other, that is, otherness as sameness. In this way, it is possible to explain the following apparent paradox: while I teach others, I teach myself, and while I learn from others, others learn from me, at the same time: during the encounter. The research that supports these findings is developed with a qualitative approach, through the study of multiple cases, based on constant comparison. It is concluded, for now, that education, as a process that allows for transformation, requires teacher subjects and student subjects who understand it as a training process based on teaching-learning, rather than an informative process based on teaching and learning</p>
PDF (Spanish)

References

Bárcena, F., Larrosa, J., y Mèlich, J. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista portuguesa de pedagogía, 40(1), 233-259. Recuperado de https://impactumjournals. uc.pt/rppedagogia/article/download/1157/605/

Bassols, M. (11 de enero de 2010). Lenguaje e infinito [Mensaje en un blog]. Blog de la Escuela Lacaniana de Psicoanálisis. Recuperado de http://blog.elp.org.es/ all/cat19/lenguaje_e_infinito_miquel_bassols_barce/

Carmona, J. (2015). El sujeto en la banda de Moebius. Manizales, CO: Universidad de Manizales

Comenio, J. (1998). Didáctica magna. México: Porrúa. Recuperado de http://www. pensamientopenal.com.ar/system/files/2014/12/doctrina38864.pdf

Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid, ES: Siglo XXI

Freud, S. (1925a). Sigmund Freud obras completas. El yo y el ello y otras obras (1923- 1925) XIX. Buenos Aires, AR: Amorrortou

Freud, S. (1925b). Sigmund Freud obras completas. Moisés y la religión monoteísta, Esquema del psicoanálisis, y otras obras (1937-1939) XXIII. Buenos Aires, AR: Amorrortou

Frigerio, G. (30 de mayo de 2012). En la cinta de Moebius [Mensaje en un blog]. Federación Latinoamericana de Psicoterapia Analítica de Grupos. Recuperado de http://flapag.blogspot.com.co/2012/05/

Gadamer, H. (1998). Verdad y método II. Salamanca, ES: Ediciones Sígueme

García, J. (2014). Las figuras retóricas. El lenguaje literario 2. Madrid, ES: Arco libros

González y Ortíz, F. (2005). Petit, Michele. Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. Investigación bibliotecológica, 19(39), 209-212. https://doi.org/10.22201/ iibi.0187358xp.2005.39.4087

Lacan, J. (1977). Consideraciones sobre la histeria. Recuperado de http://nel-medellin. org/consideraciones-sobre-la-histeria-jacques-lacan/

Larrosa, J. (2002). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona, ES: Laertes

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Revista Educación y Pedagogía, 18, 43-51

Llumiguano, J. (17 de octubre de 2014). Proceso Enseñanza-Aprendizaje. [Mensaje en un blog]. La Revolución de la Informática en la educación. Recuperado de https://sites.google.com/site/revolucioninformaticaeducacion/novedades/ procesoensenanza-aprendizaje

Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona, ES: Laertes

Mora, L. (1991). La educación, profesión imposible. Tramas, 3, 179-186. Recuperado de http://132.248.9.34/hevila/TramasMexicoDF/1991/no3/13.pdf

Müller, M. (1994). Comunicación eficaz. Técnicas de redacción II. San José, CR: Universidad de Costa Rica. Recuperado de https://books.google.es/books?hl =es&lr=&id=_1a8G3vHky0C&oi=fnd&pg=PA17&dq=figuras+estilistica s+retruecano&ots=p5Dl5U6jfh&sig=lSnJgCAtVQ74sv0G0hA_hXcXp6 Y#v=onepage&q&f=false

Ong, W. (2006). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. Buenos Aires, AR. Fondo de Cultura Económica

Petit, M. (mayo, 2000). ¿Construir lectores? Trabajo presentado en el Congreso Internacional de Editores de Buenos Aires. Buenos Aires, Argentina

Posada, P. (1998). En tanto no hay relación sexual... entonces síntoma. Affectio Societatis, (2), 1-11. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/ 5029987.pdf

Real Academia Española —RAE—. (2017). Diccionario de la Lengua Española. Recuperado de http://www.rae.es/

Ujidos, L. (2015). El saber agujereado. Recuperado de http://www.fundaciontiempo. org.ar/index.php/textos/articulos-academicos/14-sample-data-articles/266- el-saber-agujereado-lic-luciana-ujidos

Zambrano, A. (2009). La pedagogía en Phillipe Meirieu: tres momentos y educabilidad. EDUCERE Ideas y personajes, 13(44), 215 - 226. Recuperado de http:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35614571026

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

teaching
learning
encounter
teacher
student
training

How to Cite

Teaching-Learning: A hyphen (-) with transformative claims. (2019). Actualidades Pedagógicas, 74, 7-27. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss74.1