Practical knowledge of university professors
Actualidades Pedagógicas

Abstract

This text attempts to access and understand the practical knowledge of university professors within the classroom context, based on their experience in the mediation of workshop and laboratory-type subjects in the disciplines of Engineering, Chemistry and Architecture. The article is organized from a deductive approach in four blocks, first the knowledge is characterized with emphasis on practical knowledge, then the knowledge mentioned, is analyzed based on critical incidents and interviews from a qualitative methodology as constitutive elements in the formation of persons in higher education. The third block is an approach to the results and discussion to close up with the final reflections that give evidence of the need to recognize experience, adaptability, communication and the search for information as elements of the practical knowledge of university professors.

PDF (Spanish)

References

Balboa, A. (2008). El incidente crítico como técnica para recolectar datos. Hernández, P. (coordinadora). Métodos cualitativos para estudiar a los usuarios de la información. UNAM.

Barragán, D. (2015). El saber práctico, phrónesis: hermenéutica del quehacer del profesor. Educación y pedagogía. https://ciencia.lasalle.edu.co/edunisalle_educacion-pedagogia/14

Dewey, J. (2004). Experiencia y educación. Biblioteca Nueva.

Flanagan; J. (1954).The Critical Incident Technique. Psychological Bulletin.

Fiske, M; Kendall, P. & Merton, R. (1998). Propósitos y criterios de la entrevista focalizada. Empiria. Revista de metodología de ciencias sociales, 1, 215-230.

file:///C:/Users/usuario/Downloads/Dialnet-PropositosYCriteriosDeLaEntrevistaFocalizadaTraduc-199626%20(1).pdf

Montes-Sosa, G. y Castillo-Sanguino, N. (2024). El método fenomenológico en la investigación educativa: entendiendo los principios clave de la metodología de Max van Manen. Diálogos sobre Educación. file:///C:/Users/usuario/Downloads/1423-Texto%20del%20art%C3%ADculo-7963-1-10-20240228.pdf

Piaget, J. (1975). Psicología y epistemología. Ariel.

Porlán, R. y Martín, J. (1994). El saber práctico de los profesores especialistas. Aportaciones desde las didácticas específicas. Investigación en la Escuela. https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/8403

Ramírez, M., Herrera, F. y Herrera, I. (2003). ¿Qué ocurre con la adaptación y el rendimiento académico de los alumnos, en un contexto educativo pluricultural? Revista Iberoamericana de Educación. https://rieoei.org/RIE/article/view/2994

Ricoeur, P. (2012). Escritos y conferencias 2. Hermenéutica. Siglo XXI.

Sáez, A., Nocetti, A. y Flores, C. (2022). El saber práctico del profesorado: una revisión sistemática de la investigación actual. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-97292022000300026

Tardif, M. (2014). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea.

Universidad La Salle. (2013). Entrevista a la Dra. Tere Yurén. [Video]. YouTube. https://youtu.be/aCvDiJ10sJY

Villoro, L. (1996). Creer, saber, conocer. Siglo XXI.

Watzlawick, P. (2005). La realidad inventada. Gedisa.

Yurén, T. (2005). Ethos y autoformación en los dispositivos de formación de docentes. En T. Yurén, C. Navia y C. Saenger (Coordinadores), Ethos y autoafirmación del docente: Análisis de dispositivos de formación de profesores. Pomares.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

knowledge
innovative teaching
higher education

How to Cite

Brand Barajas, J. (2025). Practical knowledge of university professors. Actualidades Pedagógicas, 85, e5363. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss85.5363