What if Economics Were a Game?Designing a Gamified Learning Experience for Industrial Engineering Students
Actualidades Pedagógicas

Abstract

Economic literacy among university students in Latin America is limited and represents an urgent challenge for higher education institutions, particularly in programs such as Industrial Engineering, where economic decision-making is essential. This study presents the design of an active pedagogical strategy for teaching key economic concepts, based on a gamified learning experience that integrates Problem-Based Learning (PBL) and the Design Thinking approach. The objective was to create a meaningful learning experience that would enable students to understand and apply essential concepts such as inflation, interest rates, and exchange rates.  The methodology followed the five phases of Design Thinking: empathize, define, ideate, prototype, and test. Data were collected through interviews with instructors, surveys administered to students (n=37), classroom observations, and participatory ideation sessions. Based on this process, a ludic strategy was developed, centered on simulated business decision-making scenarios, and validated through a pilot session with students from the program. The diagnostic phase revealed a low level of comprehension of fundamental economic concepts, as well as a strong student preference for practical and participatory learning methods. The proposed strategy addresses these needs through a student-centered experience, adaptable to classroom contexts and aligned with the professional profile of the industrial engineer.  This study contributes to educational innovation by offering a replicable strategy aimed at improving the teaching of economics in technical programs, through a participatory, situated, and transformative approach.

References

Acosta-Medina, K., Torres-Barrento, L., Paba-Medina, C., & Alvarez-Melgarejo, M. (2020). Análisis de la gamificación en relación a sus elementos Analysis of the gamification concerning its elements. HAL Open Science, 1(1), 1–17.

Amar, J., Abello, R., Denegri, M., & Llanos, M. (2007). PENSAMIENTO ECONÓMICO EN JÓVENES UNIVERSITARIOS. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(2), 363–373.

Amar, J. J., Denegri Coria, M., Abello Llanos, R., & Llanos Martínez, M. (2002). Pensamiento económico de los niños colombianos: análisis comparativo en la region caribe. Ediciones Uninorte.

Brown, T. (2012). Design Thinking. Harvard Business Review, 19, 1–20.

Buckles, S., & Melican, C. (2002). Assessment Framework: 2006 National Assessment of Educational Progress in Economics. https://eric.ed.gov/?id=ED473196

Dale, E. (1946). Visual and Auditory Materials in Teaching. In Audio-Visual Methods in Teaching. NY: Dryden Press.

Denegrí C, M., Del Valle R, C., González G, Y., Etchebar-ne L, S., Sepúlveda A, J., & Sandoval G, D. (2014). ¿Consumidores o ciudadanos?: Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40(1), 75–96. https://doi.org/10.4067/s0718-07052014000100005

Denegri Coria, M. (1995). El desarrollo de las ideas acerca de la emisión monetaria en niños y adolescentes: estudio exploratorio. 9, 47–60.

Denegri Coria, M., del Valle Rojas, C., Gempp Fuentealba, R., & Lara Arzola, M. A. (2006). Educación Económica en la Escuela: hacia una propuesta de intervención. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 32(2). https://doi.org/10.4067/S0718-07052006000200006

Denegri, M., Cabezas, D., Páez, A., Vargas, M., & Sepúlveda, J. (2009). Alfabetización económica en estudiantes de la carrera de Psicología. Calidad En La Educación, 30, 234–249. https://doi.org/10.31619/caledu.n30.179

Flores, M. V. (2016). La Globalización como Fenómeno Político, Económico y Social. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 12(34), 26–41. https://www.redalyc.org/pdf/709/70946593002.pdf

García Callejas, D. (2012). En economía, el aprendizaje y la enseñanza activa e incluyente fomenta el bienestar. Lecturas de Economía, 76, 05–11.

Garcia, N. (1990). Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Editorial Grijalbo S.A.

García Nidia, G. A., López, J. C., & Mejía, D. M. (2013). La educación financiera en América Latina y el Caribe. In Serie Políticas Públicas y Transformación Productiva (Issue 12).

Gempp, R., Denegri, M., Caprile, C., Cortés, L., Quesada, M., & Sepúlveda, J. (2006). Medición de la Alfabetización Económica en Niños: Oportunidades Diagnósticas con el Modelo de Crédito Parcial. Psykhe (Santiago), 15(1). https://doi.org/10.4067/S0718-22282006000100002

González Alonso, D. (2017). La Gamificación Como Elemento Motivador En La Enseñanza De Una Segunda Lengua En Educación Primaria. [Tesis de fin de grado]. Repositorio de la Universidad de Burgos. https://riubu.ubu.es/handle/10259/4674

Jäger, M., Juarez, M., & Rouco, C. (2018). Resultados en la aplicación de metodologías activas de enseñanza de economía a estudiantes de ingeniería. VI Jornadas Nacionales y II Latinoamericanas de Ingreso y Permanencia En Carreras Científico-Tecnológicas, April 2019.

Llorach Barrios, C. de J. (2021). Economic literacy in the most vulnerable population of barraquilla. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1352–1363. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.22

Lobo-Rueda, M., Paba-Medina, M., & Torres-Barreto, M. (2020). Análisis descriptivo de experiencias gamificadas para enseñanza y aprendizaje en educación superior en ingeniería. Revista Espacios, 41(16), 21.

Rius, A., & Román, C. (2015). Consumo y crecimiento en América Latina y el Caribe: las luces del bienestar y las sombras de la sostenibilidad. IECON Instituto de Economía. Facultad de Ciencias Económicas y de Administración Universidad de La REpública - Uruguay, 1–55.

Runge Peña, A. K. (2012). El pensamiento pedagógico y didáctico de Juan Amós Comenio: su papel en la pansofía triádica. Pedagogía y Saberes, 36, 93–107. https://doi.org/10.17227/01212494.36pys93.107

Torres-Barreto, M. L., Alvarez-Melgarejo, M., & Plata-Gómez, K. R. (2021). Herramienta gamificada basada en TIC como soporte en los procesos de enseñanza y aprendizaje en el aula: MOTIVATIC. Revista Docencia Universitaria, 2021, 29–30. https://doi.org/10.18273/revd.vesp1-2021015

Torres-Barreto, M. L., Díaz-Vargas, L. A., & Salcedo-Parada, M. (2024). El rol de los videojuegos educativos en la enseñanza sobre conflictos armados. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 16(33). https://doi.org/10.22430/21457778.3086

Torres Barreto, M. L., Plata Gómez, K. R., & Paba Medina, M. C. (2022). “FINATIC: una ciudad sostenible” Herramienta didáctica de educación financiera para jóvenes basada en gamificación. October 2021, 1–9. https://doi.org/10.4995/inn2021.2021.13363

Yamane, E. (1996). Social and Economic Education in the Japanese Elementary School National Curriculum. Citizenship, Social and Economics Education, 1(1), 31–44. https://doi.org/10.2304/csee.1996.1.1.31

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

economic literacy
gamification
design thinking
activde learning
industrial engineering

How to Cite

Torres-Barreto, M. L., González-García, J. C., & Moreno-Galvis Luis F., L. F. . (2025). What if Economics Were a Game?Designing a Gamified Learning Experience for Industrial Engineering Students. Actualidades Pedagógicas, 85. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss85.5346