The objective was to encourage participation for direction and social learning with co-creation processes. A qualitative approach was used, and the study population was NARP communities (blacks, afros, raizales and palenqueros) from Medellín. The results configured four categories: social representations about the NARP community; social representations about a foundation specialized in ethno-health; social learning; co-creation development for strategic direction and knowledge management. It was concluded that co-creation processes flow if the participants have a shared vision of the problems, the challenges are intrinsically in each participant and creativity is linked to solidarity. It was found that collective creativity processes generate dialogic social learning, situated in specific problems and add capabilities for territorial development.
Alcaldía de Medellín (2019). Plan Municipal Afrodescendiente 2020-2019. https://www.medellin.gov.co/es/wp-content/uploads/2022/03/Libro-Plan-Municipal-Afrodescendiente_compressed-comprimido.pdf
Belda, M., Pollicer, V. y Boni, A. (2019). La innovación social desde la ciudadanía para la transición hacia la sostenibilidad: enfoques, conceptos y cuestiones. En: S. Belda y V. Pollicer (Eds.), Innovación Social Colectiva. Icaria Editorial S.A.
Bohórquez, M., Martínez, A., León, G., Salas, J. y López, J. (2022). Co-creación de un ambiente de enseñanza constructivista para un curso de pensamiento sistémico: un proceso de investigación-acción educativa. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(1), 84-104. https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/12913/14620
Campos, P. (2023). La solidaridad como valor moral: un acercamiento epistemológico para su educación. Revista Cubana De Educación Superior, 42(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000100018
Carrascal, A., Jurado-Zambrano, D. y Marulanda, J. (2023). Intencionalidades de co-creación de valor en el marketing: una revisión sistemática de literatura. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 19(36). https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/cuaderlam/article/view/4135
Carretero, H. y Obando, J. (2024). Agenda estratégica: una ruta colaborativa para el fortalecimiento. Gestión, 389(307.223).
Chuquimarca, L., Muñoz, K. y Tomalá, A. (2020). El aprendizaje dialógico en los procesos de interacción social del contexto educativo. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2222
Duarte-Abadía, B., Suárez, L. y Hidalgo-Bastidas, J. (2023). ¿Seguridad hídrica urbano-rural en los fondos de agua? Un análisis desde las relaciones de poder, la participación y la co-creación de conocimientos. Journal of Political Ecology, 30(1). https://journals.librarypublishing.arizona.edu/jpe/article/id/5295/
Duarte, B. y Cortés, D. (2021). Diseño e Innovación Social como herramienta para el cumplimiento de Objetivos de Desarrollo Sostenible. En Proceedings INNODOCT/20. International Conference on Innovation, Documentation and Education (pp. 711-718). Editorial Universitat Politècnica de València.
Fueyo, A., Hevía, I. y López, P. (2019). El aprendizaje para la transformación desde los bienes culturales. La Ponte-ecomuséum como proyecto para (re)construir la comunidad. En S. Belda y V. Pollicer (Eds.), Innovación Social Colectiva. Icaria Editorial S.A.
Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Universidad EAFIT.
Gamboa, G., Cauich, J. y González, R. (2023). Adaptación y Validación de un Instrumento para la Identificación de Representaciones Sociales. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 16(1), 101-116. https://revistas.uam.es/riee/article/view/riee2023_16_1_006
Hernández-Gil, C. y Herrera-Peralta, C. (2022). Co-creación aplicada a la gestión de la innovación en sectores de una economía local. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12(1), 449-462. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/14202
López, J. (2018). El análisis (no tan) crítico del discurso. En J. López (Eds.), El lenguaje no es una propiedad privada: Sobre la construcción lingüística de lo político. Sello Editorial Javeriano.
Martín, R. (2021). Integración del paradigma transformativo-holístico en la clase de literatura hispana en LE/L2 sita en el Caribe anglófono. SIGNOS ELE (Revista de español como lengua extranjera), (15), 22. https://p3.usal.edu.ar/index.php/ele/article/view/5455
Merçon, J. (2021). Comunidades de aprendizaje transdisciplinarias: cuidando lo común. DiDac, (78), 72-79. https://didac.ibero.mx/index.php/didac/article/view/75
Meza, C. (2021). Una década de acciones colectivas negras frente al racismo institucional en Bogotá DC. Plural. Antropologías desde América Latina y del Caribe, 1(7), 83-118. https://asociacionlatinoamericanadeantropologia.net/revistas/index.php/plural/article/view/202
Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Editorial Paidós.
Prado, J. (2021). La educación de adultos: un acercamiento desde el aprendizaje transformacional. Conrado, 17(78), 140-144.
Reyes-Sosa, H., Zamudio-Elizalde, P., Álvarez-Montero, F. y Olivarrías, C. (2024). EVOCATION e IRAMUTEQ 7: análisis lexicográfico y de contenido en la Teoría de las Representaciones Sociales. Cultura y Representaciones Sociales, 18(36), 26-26. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/12765
Ricco, I., Deusdad, B. y Djurdjevic, M. (2021). Co-creación de servicios de cuidados: la experiencia del proyecto SoCaTel (H2020). Revista Prisma Social, (32), 224-243. https://revistaprismasocial.es/article/view/4082
Riffo-Pavón, I. (2022). Imaginarios sociales, representaciones sociales y re-presentaciones discursivas. Cinta de moebio, (74), 78-94. https://cintademoebio.uchile.cl/index.php/CDM/article/view/68413
Rocha, J. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica De FAREM-Estelí, 63-75. https://www.camjol.info/index.php/FAREM/article/view/11608
Rodríguez-Chala, O., Tarazona-Bermudez, G. y Giraldo, L. (2021). Modelo de co-creación en mypimes: estudio de caso en el sector lácteo de Bogotá, Colombia. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 20(38), 215-237.
Serrano, M. y Blázquez, P. (2019). Design thinking. Alfaomega.
Zurbriggen, C. y Lago, M. (2014). Innovación y co-creación: nuevos desafíos para las políticas públicas. Revista de gestión pública, 3(2), 329-361.