Perceptions of Educación Básica Primaria and Básica Secundaria Teachers as Social Mediators in Pandemic Times in Colombia

Abstract

This research article provides information on a testimonial analysis carried out with fifteen language teachers of educación básica y Media from different areas of Colombia. The objective was to determine their perceptions in relation to the role they play as social mediators in times of pandemic. The testimonies used for the study were collected and systematized through the project “Memorias de una pandemia”. The results of the study showed that language teachers recognize themselves as essential social actors in overcoming the contingencies generated by the pandemic. This, because of they consider themselves as critical agents, able to adapt pedagogical scenarios and providing a humanized and humanizing education that can provide fortification during crisis times.
PDF (Spanish)

References

Aguillón-Lombana, A. (2021). El relato como forma de acceder al impacto que generan eventos catastróficos en las humanidades de quienes los padecen para identificar aspectos de su transformación identitaria. En C. A. Reina-Rodríguez (Ed.), Crónicas de una pandemia (pp.63-71). CLACSO y Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Aguillón-Lombana, A. y Marín-Juanías, J. (2020) A mismatch between the policies in preservice teachers training and their jobs in the colombian education system. Open Journal of Social Sciences, 8(8), 429-439. https://doi.org/10.4236/jss.2020.88035.

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2(1). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol2-Issue1-fulltext-3

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Anagrama.

Chomsky, N. (2011). Language and other cognitive systems. What is special about language? Language learning and development, 7(4), 263-278. https://doi.org/10.1080/15475441.2011.584041

Grice, P. (1989). Studies in the way of words. Harvard

Iglesias Ortuño, E., Pastor Seller, E. y Rondón García, L. M. (2019). La comunicación en mediación social y su oportunidad para el desarrollo comunitario. Comunitania. Revista Internacional de Trabajo Social y Ciencias Sociales, (16), 159-184. https://doi.org/10.5944/comunitania.16.8

Kretzschmar, Jr., W. (2015). Language and complex systems. Cambridge University Press.

Kumaravadivelu, B. (2006). Understanding language teaching. Lawrence Erlbaum.

Langacker, R. (2009). Investigations in cognitive grammar (cognitive linguistics research). Mouton de Gruyter.

Maturana, H. (2002). Transformación de la convivencia. Dolmen Ediciones.

Montoya, M. (2017). Economía política y desarrollo: su impacto en la construcción de la política pública en la formación de maestros. En hacia la construcción de una política pública en formación de maestros (pp. 99-120). Editorial de la PUJ.

Niño, H. (1998). Escritura contra oralidad: ¿y dónde está el documento? Casa de las Américas, 39(213), 79-85.

Serna, A (2006). Memoria y escuela. El mundo escolar en las estructuras de la remembranza. Revista Educación y Ciudad, (10), https://doi.org/10.36737/01230425.n10.278

Soler, S (2013). La teoría de la audiencia en el contexto de la entrevista sociolingüística. La influencia del género de los interlocutores en el manejo de los turnos y la temática. Enunciación, 18(2), 39-48. https://doi.org/10.14483/22486798.7452

Urrea. A (2020). Mediadores sociales. Políticas públicas y niñez. Programa Editorial Univalle

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

teachers’ perceptions
language teaching
covid-19

How to Cite

Perceptions of Educación Básica Primaria and Básica Secundaria Teachers as Social Mediators in Pandemic Times in Colombia. (2023). Actualidades Pedagógicas, 80, e1571. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.1