Contextualization in Search of Educational Quality: Public Accounting and the Faculties of Industrial Administration, a Case

Abstract

This paper results from a prospective analysis of the determining factors and/or variables in the education quality in Higher Education Institutions. These variables are related to the triad instituted in the educational community, under the concepts provided in the Act 115 from 1994, General Education Act in Colombia. This Act is taken as a benchmark for the quality-related achievements before the university life. This triad is grounded on Act 30 from 1992, which provides the public service of higher education. This paper aims to disclose the importance of the whole context in which the student, teacher and the educational community make progress. The role of government policies relevant to the current issues in educational, social, childhood and adolescence topics lead into quality education issues as a recurrent determining factor in the improvement plans of the institutions
PDF (Spanish)

References

Aramburuzabala, P., Cerrillo, R., & Tello, I. (2015). Aprendizaje-servicio: una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 78-95. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41024

Consejo Nacional de Acreditación. (2013) National Accreditation Council (2013).. Lineamientos para la acreditación de programas de Pregrado. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

National Accreditation Council (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Web page National Accreditation Council. https://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf

Cuño, J. (2016). La Universidad Latinoamericana en la encrucijada: amenazas, desafios y soluciones. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 18(26), 241-277. https://doi.org/10.19053/01227238.4374

Flórez-Peña, T., & Rojas-Cristancho, J. M. (2010). Factores asociados a la calidad en las facultades de Derecho de alto rendimiento académico en Colombia. Educación y Educadores 13(2), 185-197. https://doi.org/10.5294/edu.2010.13.2.1

Gómez, H., & Sánchez, V. (2013). Indicadores cualitativos para la medición de la calidad en la educación. Educacion y Educadores, 16(1), 9-24. https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.1.1

Montes, C. (2013). La preeminencia de la visión extrínseca de calidad en las universidades mexicanas. Pensamiento Americano, 6(11), 193-208. https://doi.org/10.21803/pensam.v6i11.127

Moreno, P. (2012). Calidad: una decisión estratégica en la educación superior. Revista Politécnica, 8(14) , 9-15. https://www.academia.edu/17769803/Calidad_una_decisi%C3%B3n_estrat%C3%A9gica_en_la_educaci%C3%B3n_superior

Muller, A. (2014). Bajo los preceptos de Lord Kelvin: Medir y saber en cirugía. Plenario de La Academia Nacional de Medicina. https://www.anm.org.uy/index_htm_files/Bajo%20los%20Preceptos%20de%20Lord%20Kelvin.pdf

Perales, M., Jornet, J., & González, J. (2014). Tendencias en las políticas de formación y evaluación del profesorado en la Educación Superior en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 7(2), 53-64. https://revistas.uam.es/riee/article/view/3113

Rojas, M., & López, D. (2016). La acreditación de la gestión institucional en universidades chilenas Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 180-190. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/856

Ruiz, M., & Maquilón, J. (2015). Presente y futuro del aprendizaje y la enseñanza en Colombia: contextualizando a la Universidad El Bosque. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(29-2), 17–33. https://www.researchgate.net/publication/316560893_Presente_y_futuro_del_aprendizaje_y_la_ensenanza_en_Colombia_contextualizando_a_la_Universidad_El_Bosque

Soto, D., & Forero, A. (2016). La Universidad Latinoamericana y del Caribe en los desafíos del Siglo XXI. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 18(26), 279-309. https://doi.org/10.19053/01227238.4375

Valdés Rojas, M. B., Alfonso Nazco, M., Remedios González, J. M., & Echemendía Arce, D. M. (2015). El proceso de autoevaluación en las instituciones universitarias pedagógicas: Una estrategia para su mejora. Gaceta Médica Espirituana, 17(2), 63-72. http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/711/html_50

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Education
Quality
Public Accounting
Industrial Administration

How to Cite

Contextualization in Search of Educational Quality: Public Accounting and the Faculties of Industrial Administration, a Case. (2020). Actualidades Pedagógicas, 75, 241-258. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.12