The meaning of initial education: readings from teachers' stories

Abstract

<p>With the interest of analyzing the meanings constructed by a group of teachers about pedagogical work in early childhood and conceptually contributing to the debate on pedagogy in early childhood education, a research project was developed using the biographical-narrative approach in which, based on the conduct and study of interviews and documents, pedagogical narratives were constructed from which the meanings that these professionals have been attributing to their work were made explicit and deepened, crystallizing views that find in this scenario the possibility to culturally literate, arouse interest, offer privileged times, and provide equal opportunities for different children.</p>
PDF (Spanish)

References

Biesta, G. (2016). Devolver la enseñanza a la educación. Una respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogía y Saberes, (44), 119-129. https://doi.org/10.17227/01212494.44pys119.129

Bolívar, A., & Segovia, J. D. (2019). La investigación (auto) biográfica en educación. Octaedro

Bolívar, A., Segovia J. D., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla S. A

Bustamante, G. (2013). Sujeto, sentido y formación. Universidad Pedagógica Nacional.

Connelly, F., & Clandinin, D. (1987). Sobre el método narrativo, la biografía y las unidades narrativas en el estudio de la enseñanza. Revista de Pensamiento Educativo, 130-139.

Connelly, F., & Clandinin, D. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En VV. AA., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp. 11-59). Laertes

Contreras, J. (2016). Relatos de experiencia, en busca de un saber pedagógico. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 1(01), 14-30. http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p14-30

Decroly, O., & Monchamp, E. (1983). El juego educativo: iniciación a la actividad intelectual y motriz. Ediciones Morata

Dilthey, W. (1986). Crítica de la razón histórica. Ediciones Península

Dilthey, W. (2014). El mundo histórico: Obras VII. Fondo de Cultura Económica

Husserl, E. (1974). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. (2003). Pedagogía (Vol. 85). Ediciones Akal.

Masschelein, J., & Simons, M. (2014). Defensa de la escuela: una cuestión pública. Miño y Dávila

Meirieu, P. (2016). Recuperar la pedagogía. De lugares comunes a conceptos claves. Paidós

Moriña, A. (2016). Investigar con Historias de vida: Metodología biográfico-narrativa. Narcea

Murillo, G. (2021). Conversación en las aulas. Ensayos de investigación biográfica narrativa en educación. Editorial Universidad de Antioquia.

Ortega y Gasset, J. (2007). Introducción a los problemas actuales de la filosofía. Obras completas, 7

Ricoeur, P. (1987). Tiempo y narración. Ediciones Cristiandad

Sánchez, M., & Revuela, F. (2005). El proceso de transcripción en el marco de la metodología de investigación cualitativa actual. Enseñanza, 23, 367-386. https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-5374/article/view/4247

Suárez, D., Argnani, A., & Dávila, P. (2017). Narrar la experiencia educativa. Colectivos y redes docentes en torno de relatos pedagógicos. Revista del IICE, (42), 43-56. https://doi.org/10.34096/riice.n42.5353

Zambrano, M. (2006). Filosofía y poesía [1939]. Fondo de Cultura Económica

Zambrano, M., & Gómez, M. (2009). Las palabras del regreso. Madrid. Cátedra

Zambrano, M. (2019). Hacia un saber sobre el alma. Alianza Editorial

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Early education
teachers
sense
pedagogical accounts
experience

How to Cite

The meaning of initial education: readings from teachers’ stories. (2023). Actualidades Pedagógicas, 79, e1699. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss79.7