Investigative skills and their influence on the formulation of research projects at the Universidad Valle del Momboy

Abstract

<p>This article aims to establish the incidence of investigative competences in the formulation of research projects in postgraduate students of section A-II, Cohorte 2015, Specialization in Educational Planning of Valle del Momboy University, Barinas municipality, state Barinas, Venezuela. The research was based on the descriptive methodology of field type, the population was conformed by twenty five students and the instrument was the Likert type questionnaire, structured in nineteen items. The results allowed to verify that the theoreticalpractical knowledge that the students had was not pertinent with the elaboration of the research project, just as they did not know the types of competences; basic, methodological and professional. It was concluded that the investigative competences represent a tool that significantly influence the construction of the project and orient the student to play the role of researcher in order to generate epistemological contributions to the field of science</p>
PDF (Spanish)

References

Balongo, E. y Mérida, R. (2016). El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil. Perfiles Educativos, 38(152), 146-162

Bell, J. (2014). Doing Your Research Project: A Guide for First-Time Researchers. Maidenhead: McGraw-Hill Education (UK)

Briede, B. y Pēks, L. (2014). “A Constructivist Approach in Teaching in Higher Education for Getting Methodological and Reflection Competences. Proceedings, 7, 84-89

Ceballos, J., Solarte, M. y Ayala, A. (2017). Influencia de la inteligencia emocional sobre las competencias laborales: un estudio empírico con empleados del nivel administrativo. Estudios Gerenciales, 33(144), 250-260

Díaz-Barriga, Á. (2014). Construcción de programas de estudio en la perspectiva del enfoque de desarrollo de competencias. Perfiles Educativos, 36(143), 142-162

Domínguez, S. (2015). Diez razones para ser científico. Perfiles Educativos, 37(150), 210-215

Fastuca, L. y Wainerman, C. (2015). La dirección de tesis de doctorado, ¿una práctica pedagógica? Perfiles Educativos, 37(148), 156-171

García, G. R., Pérez, Y., Bernabé, A., Mendoza, M., Coiffier, Y., Guevara, K. y Zuñiga, J. (2017). Desarmando el rompecabezas en torno a la experiencia de elaboración de una tesis de maestría. Perfiles Educativos, XXXIX(155), 68-86

Gómez, V., Muñoz, C., Ilich, S., González, M., Guerra, P. y Valenzuela, J. (2014). Creencias y oportunidades de aprendizaje en la práctica educativa en contextos de pobreza. Perfiles Educativos, 36(144), 173-188

Gregori, E. y Menéndez, J. (2017). La participación de los estudiantes como evaluadores. Un estudio en las titulaciones universitarias de las artes. Perfiles Educativos, 39(156), 141-158

Guzmán, M. y García, J. (2016). Determinantes que afectan la enseñanza de la metodología de las ciencias sociales: un estado del arte. Perfiles Educativos, 38(153), 51-64

Hakansson, A. (2013). Portal of Research Methods and Methodologies for Research Projects and Degree Projects. Conferencia presentada en el In Proceedings of the International Conference on Frontiers in Education: Computer Science and Computer Engineering (FECS), The Steering Committee of The World Congress in Computer Science, Computer Engineering and Applied Computing, WorldComp, Atenas, Grecia

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill

Herrero, C. y Pastor, M. (2012). La evaluación continua de las competencias en ciencias sociales en el título de maestro de educación primaria. Revista de investigación en Educación, 10(1), 30-44

Jaik, A. (2013). Competencias investigativas: una mirada a la educación superior. México, D. F.: Instituto Politécnico Nacional

Kaiser, G., Hoth, J., König, J. y Blömeke, K. (2015). About the Complexities of Videobased Assessments: Theoretical and Methodological Approaches to Overcoming Shortcomings of Research on Teachers’ Competence. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 369-387

Kalatskaya, N. y Drozdikova-Zaripova, A. (2016). Development of Project Abilities in Primary School Students. International Electronic Journal of Mathematics Education, 44(4), 525-537

Karlsson S., Fogelberg K., Kettis A., Lindgren S., Sandoff, M. y Geschwind, L. (2014). Not Just Another Evaluation: a Comparative Study of Four Educational Quality Projects at Swedish Universities. Tertiary Education and Management, 20(3), 239-251

Brandt, P., Ernst, A., Gralla, F., Luederitz, Ch., Newig, J. y Newig, J., Florian, R., Abson, D., Wehrden, H. (2013). A Review of Transdisciplinary Research in Sustainability Science. Ecological Economics, 92, 1-15

McNiff, J. (2016). You and Your Action Research Project. Nueva York: Routledge

Moreno-Murcia, J., Ruiz, M. y Vera, J. (2015). Prediction of Autonomy Support, Psychological Mediators and Academic Motivation on Basic Competences in Adolescent Students. Revista de Psicodidáctica, 20(2) 359-376

Palella, S. y Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: Fedupel

Rangel, H. (2015). Metodologías para la innovación curricular universitaria basada en el desarrollo de competencias. Perfiles Educativos, 37(147), 228-234

Rivero, E., Martín, A. y Gil, D. (2015). Evidencia empírica de la adquisición de la competencia de resolución de problemas. Perfiles Educativos, 37(147), 50-66

Schmal, R. (2015). Evolución de un programa de formación en competencias genéricas. Formación Universitaria, 8(6), 95-106

Serrano, R. y Pontes, A. (2015). Nivel de desarrollo de las competencias y objetivos generales del Máster Formación del Profesorado de Enseñanza Secundaria. Perfiles Educativos, 37(150), 39-55

Silva, M. (2016). Competencias de estudiantes iberoamericanos al finalizar la educación secundaria alta. Perfiles Educativos, 38(152), 88-108

Succar, B., Sher, W. y Williams, A. (2013). An Integrated Approach to BIM Competency Assessment, Acquisition and Application. Automation in Construction, 35, 174-189

Suciu, A. y Mata, L. (2011) Pedagogical Competences-The Key to Efficient Education. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 411-423

Szabó, L. y Csepregi, A. (2011). Competences Found Important for Knowledge Sharing: Investigation of Middle Managers Working at Medium-and Largesized Enterprises. IUP Journal of Knowledge Management, 9(3), 41

Takhirovna, U. y Yldachevna, A. (2015). Developing Methodological Competence of Young Teachers in the Postgraduate Advanced Training System. Lifelong Learning: Continuing Education for Sustainable Development, 1(13)

Thomas, G. (2013). How to Do your Research Project: A Guide for Students in Education and Applied Social Sciences. Londres: Sage

Torres, S., Arrona, A. y Crespo, I. (2013). Asesoramiento del profesorado desde la perspectiva histórico cultural de la teoría de la actividad. Un estudio de caso. Perfiles Educativos, 35(139), 60-78

Torrez, H., Tena, M. y González, L. (2011). Co-evaluación de competencias en el proyecto final de carrera: aplicación a la titulación de Administración y Dirección de Empresas. Formación Universitaria, 4(5), 37-44

Veliz, A. (2012). Proyectos comunitarios e investigación cualitativa. Venezuela: Artes

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Research competences
influence
project formulation

How to Cite

Investigative skills and their influence on the formulation of research projects at the Universidad Valle del Momboy. (2020). Actualidades Pedagógicas, 74, 191-213. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss74.10