Hearing and the Musical Meaning: Inspiration for a Collective Creation

Abstract

This article describes the creative process and output resulting from the research project “Development of hearing-musical consciousness for meaning-making” that set out a group experiment intended to weigh the musical knowledge by emphasizing the hearing development rather than the writing. To that end, a group of students from the music study program in the Universidad de Cundinamarca was used to design and implement strategies of musical meaning-making based on their hearing. Improvisation was chosen as the exploration tool in the creative exercises. In addition, inspiration in these activities was developed based on three components: music-image, music-narrative and music-sensing. Based on the concept monomyth by Joseph Campbell, a story was created orally, in an improvised and collective way, together with a map of emotions and situations matching the story and serving as an inspiration for their improvisations, hearing analysis and generation of musical ideas from the transcription. All this allowed producing a musical work with a collective origin
PDF (Spanish)

References

Brauer, V. y Moreno M. (2007). Identificación de las estrategias utilizadas por los estudiantes en la resolución de un dictado. En Segundas jornadas internacionales de educación auditiva. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Camacho. (s.f.). Imagen mental del sonido: improvisar escenas sonoro-musicales. https://bit.ly/34rC2Xr.

Chamorro, A. (2017). El viaje de héroe campbelliano. Continuidad y ruptura en el monomito en la fantasía épica conteporánea [Tesis de grado, Universidad Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10230/33646

Fiestas, F. (2008). Los paisajes de la música. En J. Guzmán (ed.) Paisaje vivido, paisaje estudiado (pp. 163-168). Consejería de Medio Ambiente de la Junta de Andalucía, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.

Furnó, G. (2005). La formación auditiva del oyente reflexivo: un compromiso ineludible de la EGB. En F. Shifres (ed.) Actas de las I Jornadas de Educación Auditiva (pp. 27-45). Cátedra de Educación Auditiva - UNLP.

Galiana G Josep Lluís, (2017). Los universos imaginarios de la improvisación. ¿qué nos estamos perdiendo en las aulas de música? La libre improvisación musical: fuente inagotable de inteligencia emocional. En M. Díaz y A. Murillo (coords.) La mecánica de la creación sonora (pp. 73-88). Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València.

Giusiano, F. L. y Brizuela, N. E. (2017). Percepción enactiva y comprensión musical. Apuntes para mejorar la calidad de la enseñanza. Foro de educación musical, artes y pedagogía, 2(3), 13-29.

Luna, F., Barrabino, L. y Aguilera, M. (2013). Creación musical colectiva e innovación tecnológica. Una experiencia en Escuela de Educación Media, Argentina. En F. Shifres, M. Jacquier, D. Gonnet, M. Burcet y R. Herrera (eds) Actas de ECCoM (Vol. 1, n.° 1), Nuestro cuerpo en nuestra música. 11º ECCoM (pp. 143-148). SACCoM

Rojas, D. (2003). La oreja en el escenario. Artes, la revista, 3(5), 55-61. https://bit.ly/2Yu6WKI.

Shifres, F. (2005). La noción de música como ejecución en la decisión de las intervenciones didácticas en la educación auditiva. En F. Shifres (ed.) Actas de las I Jornadas de Educación Auditiva (pp. 127-139). Cátedra de Educación Auditiva - UNLP. https://bit.ly/3gzroQV.

Shifres, F. (2007). La educación auditiva en la encrucijada. Algunas reflexiones sobre la educación auditiva en el escenario de recepción y producción musical actual. En Segundas jornadas internacionales de educación auditiva (pp. 64-78). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

musical hearing
narrative
improvisation
music and image
collective creation

How to Cite

Hearing and the Musical Meaning: Inspiration for a Collective Creation. (2020). Actualidades Pedagógicas, 75, 205-222. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.10