Dissemination of Innovative Actions: Perceptions of Public-School Teachers from Bogotá

Abstract

An exploratory study funded by the Institute for Educational Research and Pedagogical Development (IDEP) of Bogotá, search from the perceptions of teachers and administrators of official institutions, the aspects that allow the characterization of educational innovation as an ecosystem, to understand their innovative actions and identify strategies for their dissemination. The study used mixed methods to establish the mechanisms used to disseminate educational innovation actions. The results of the study led to propose the dissemination strategies dynamization to make the teacher's actions visible in the district ecosystem of educational innovation in a strategy proposal
PDF (Spanish)

References

Abdul-Jabbar, M. y Kurshan, B. (2015). Educational ecosystems: A trend in urban educational innovation. Perspectives on Urban Education, 12(1), 7-13. https://bit.ly/2ZCNWdz

Ahmed, P. K., Shepherd, C. D., Garza Ramos, L. y Ramos Garza, C. (2012). La innovación y su contexto. En Administración de la innovación (pp. 3-39). Pearson Educación

Álvarez, M. A. (2007). Sistematizar las prácticas, experiencias y proyectos educativos ¿tarea del gestor educativo? https://bit.ly/32iY3FN

Álvarez-Arregui, E., Rodríguez-Martín, A. y Ribeiro-Gonçalves, F. (2011). Ecosistemas de formación blended-learning para emprender y colaborar en la universidad. Valoración de los estudiantes sobre los recursos. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(4), 7-24

Aronson, J. (1994). A pragmatic view of thematic analysis. The Qualitative Report, 2(1),1-3. https://bit.ly/3c0NtHq

Barrantes, R. (2001). Las innovaciones educativas: escenarios y discursos de una década en Colombia. https://bit.ly/33rN50t

Barraza Macías, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. https://bit.ly/3hwUQr4

Carlson, C. R. y Wilmot, W. W. (2006). Innovation: The five disciplines for creating what customers want. Crown Business

Choque-Larrauri, R. (2009). Ecosistema educativo y fracaso escolar. Revista Iberoaméricana de Educación, 49(4), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie4942086

Cortés, R. (2002). La investigación en el aula: ¿y la innovación pedagógica? En M. Osorno (ed.), Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: investigación e innovación en el aula. IDEP

Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Basic Books

Hazen, B. T., Wu, Y., Sankar, C. S. y Jones-Farmer, L. A. (2012). A proposed framework for educational innovation dissemination. Journal of Educational Technology Systems, 40(3), 301-321. https://doi.org/10.2190/ET.40.3.f

Huberman, A. M. (1973). Cómo se realizan los cambios en la educación: una contribución al estudio de la innovación (vol. 4). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://bit.ly/3kjrLRH

Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico (IDEP). (2016). Los Centros de innovación en Bogotá

Jackson, D. (2012). What is an innovation ecosystem? National Science Foundation. https://bit.ly/3mp2APF

Leal-Fonseca, D., Rojas De Francisco, L., Ortiz-Pradilla, T. y Monroy-Osorio J. C. (2017) Estrategia de comunicación y divulgación de las acciones que realizan docentes investigadores, innovadores y redes pedagógicas que propicien intercambio de saberes en la ciudad de Bogotá. IDEP. https://repositorio.idep.edu.co/handle/001/795

Leal-Fonseca, D., Rojas de Francisco, L., Ortiz-Pradilla, T. y Monroy-Osorio, J. C. (2020). Percepción de los docentes sobre sus acciones innovadoras. Educación y Educadores, 23(3), 427-443. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.4

Lomas, J. (1993). Diffusion, dissemination, and implementation: Who should do what? Annals of the New York Academy of Sciences, 703(1), 226-237. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.1993.tb26351.x

LUMA Institute. (2012). Innovating for people: handbook of human-centered design methods. LUMA Institute

Markman, A. (2012). How to create an innovation ecosystem. Harvard Business Review. https://bit.ly/35x9D2G

Mears, C. (2013). User Journeys – The Beginner’s Guide. http://theuxreview.co.uk/user-journeys-beginners-guide/

Medina, A., Domínguez, M. C. y Sánchez, C. (2011). La innovación en el aula: referente para el diseño y desarrollo curricular. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 50(1), 61-86

Melville, N. y Ramírez, R. (2008). Information technology innovation diffusion: an information requirements paradigm. Information Systems Journal, 18(3), 247-273. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2007.00260.x

Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1), 14-37. https://www.jstor.org/stable/2635068

Nonaka, I. y Konno, N. (1998). The concept of “Ba.”: building a foundation for knowledge Creation. California Management Review, 40(3), 40-54. https://doi.org/10.2307/41165942

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2016). Innovación educativa. Serie “Herramientas de apoyo para el trabajo docente”. Unesco. https://bit.ly/3bXiiN7.

Prahalad, C. K. y Ramaswamy, V. (2003). The new frontier of experience innovation. MIT Sloan Management Review, 44(12), 12-18. https://bit.ly/35BB1wh

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2015). Educación de calidad para una ciudad y un país equitativos. PNUD. https://bit.ly/3mjcFxo.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5a ed.). Free Press.

Schwandt, T. A. (1994). Constructivist, interpretivist approaches to human inquiry. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research (pp. 118-137). Sage Publications, Inc

Secretaría de Educación del Distrito. (2016). Proyecto 1040. Bogotá reconoce a sus maestras, maestros y directivos docentes líderes de la transformación educativa. https://bit.ly/2Fx1O1X

Shapiro, H., Haahr, J., Bayer, I. y Boekholt, P. (2007). Background paper on innovation and education. European Commission, DG Education & Culture.

Tubin, D. (2012). What can be expected from educational innovation? En D. Aden y B. Fontanez (eds.), Educational Change (pp. 205-217). Nova Science Publishers. https://bit.ly/2RFfSJL

Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S. y Byers, J. L. (2002). Conditions for classroom technology innovations. Teachers College Record, 104(3), 482-515.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

educational innovation
innovative actions
dissemination of educational innovation

How to Cite

Dissemination of Innovative Actions: Perceptions of Public-School Teachers from Bogotá. (2020). Actualidades Pedagógicas, 75, 157-180. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.8