Evaluation of the Effect of the ICFES Mock Exam and its Impact on the Test Saber 11° in 2018

Abstract

This research aims to evaluate whether there is a relationship between the overall result with the results in each component (critical reading, mathematics, social sciences, natural sciences and English) in the ICFES mock exam, and the score the students got in their Test Saber 11° during 2018 second semester in the school Institución Educativa General Santander in the town of Soacha, Cundinamarca Province. To do so, an intra-subject design and a two-factor model were used, both with repeated measurements. An ANOVA was also applied to the repeated measurements to examine whether there was any contrast in the medians of the related data (dependent or paired). Based on the statistical analysis of the student’s results, this work concluded that these ICFES mock exam tools strengthened the overall results as well as the results in each test component for the Test Saber 11° the student took in 2018
PDF (Spanish)

References

Camacho, C. (s. f.). Análisis de la varianza para medidas repetidas. https://bit.ly/3khsmEl

Chica, S., Galvis. D. y Ramírez, A. (2009). Determinantes del rendimiento académico en Colombia: pruebas ICFES Saber 11. º, 2009*. Revista Universidad EAFIT, 46(160), 48-72. https://bit.ly/31sGbqM

Díaz, J. (2016a). Aplicación PhET: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23(1), 99-111. https://bit.ly/3gyhorz

Díaz, J. (2016b). Soporte técnico de simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista de investigaciones Universidad del Quindío, 28(2), 31-41. https://bit.ly/33Jrra3

Díaz, J. (2017a). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Educación y Desarrollo Social, 11(1), 48-63. https://bit.ly/2Pu2ff7

Díaz, J. (2017b) Simulador Applet Descartes: como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. Innova Research Journal, 2(8), 69-78. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.2017.256

Díaz, J. (2017c). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Actualidades Pedagógicas, (69), 121-131. https://doi.org/10.19052/ap.4066

Díaz, J. (2017d). Formación de docentes en el uso y apropiación de las TIC. Innova Research Journal, 2(9), 18-25. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n9.2017.257

Díaz, J. (2017e). Edmodo como herramienta virtual de aprendizaje. Innova Research Journal, 2(10), 9-16. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017.259

Díaz, J. (2018). Aprendizaje de las matemáticas con el uso de simulación. Sophia Educación, 14(1), 22-30. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.519

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). (2017). Guía de orientación Saber 11. °, 2017-2. https://bit.ly/3em07lo

Ley 1324 de 2009. Por la cual se fijan parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dictan normas para el fomento de una cultura de la evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del Estado y se transforma el ICFES. 13 de julio de 2009, D.O. 47.409

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). Estándares básicos de competencia. Pruebas Saber 11. °. https://bit.ly/3fxquDT

Navarro, J. (2013). Efectos académicos de las pruebas Saber 11º en las instituciones educativas del departamento de Córdoba: una perspectiva de gestión. Actualidades Pedagógicas, (62), 109-126. https://doi.org/10.19052/ap.2274

Pascual, J., Frías, M. y García J. (1996). Manual de psicología experimental Metodología de investigación. Ariel Piscología. https://bit.ly/2DHfvdz

Rodríguez, M. (2001). Análisis de varianza simple (o con un factor), factorial y multivariable. En Estadística informática: casos y ejemplos con el SPSS (pp. 177-211). Universidad de Alicante. https://bit.ly/31nN10S

Siamu. (2013). Anova con medidas repetidas. https://bit.ly/2DBvjPa

Sánchez, L. y Muñoz, N. (2014). Prepárate divertidamente para las pruebas saber (Tesis de pregrado, Universidad Católica de Manizales). https://bit.ly/3mR0Tde

Shuttleworth, M. (2008). Diseño de la investigación cuantitativa. https://bit.ly/2PslvKb

Universidad del Norte. (Uninorte). (2015). Propuesta de evaluación con carácter diagnóstico formativa (ECDF). https://bit.ly/3kj5mow

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

student’s performance
quality of education
comparative evaluation
educative evaluation

How to Cite

Evaluation of the Effect of the ICFES Mock Exam and its Impact on the Test Saber 11° in 2018. (2020). Actualidades Pedagógicas, 75, 33-52. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.3