Teaching practices and knowledge about teaching and learning processes in the intersections between Special Education and Rural Education: A study with inclusion support teachers and classroom teachers in a rural school.
Actualidades Pedagógicas

Abstract

In this article we address the teaching practices and knowledge that are built and displayed in the daily interrelationships between inclusion support teachers and classroom teachers in a rural school located in the northwest of the province of Chubut, Argentina. We focus on teaching practices and knowledge linked to teaching processes that, in the particularity of rurality, take place in a multigrade classroom. In the course of our study we recognize that these teaching practices and knowledge in rural education contexts account for certain intersections between rural education and special education.

This study is carried out from an ethnographic (Rockwell, 2009) and dialectical relational approach (Achilli, 2005). The empirical material that is recovered and analyzed in this work is based on interviews conducted with inclusion support teachers, classroom teachers and management teams of the Center for Alternative and Complementary Services and rural schools. Also, records of observations of different school situations and the institutional work instances between teachers supporting inclusion and multigrade classroom teachers.

PDF (Spanish)

References

Achilli, E. (1986). La práctica docente: una interpretación desde los saberes del maestro. Cuadernos De antropología Social, (2). https://doi.org/10.34096/cas.i2.4882

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Laborde Editor.

Angelino, M. (2009). Ideología e ideología de la normalidad. En A. Rosato & M.

Angelino (Coords.), Discapacidad e ideología de la normalidad (pp. 133-154). Noveduc.

Anijovich, R. (2014). Gestionar una escuela con aulas heterogéneas. Enseñar y aprender en la diversidad. Ed. Paidós.

Borsani, M. (2007). Integración Educativa, Diversidad y Discapacidad en la escuela plural. Novedades Educativas.

Brumat, M., & Baca, C. (2015). Prácticas docentes en contextos de ruralidad. Un estudio en escuelas rurales del norte de Córdoba. Educación, Formación e Investigación, 2, 10-28. Recuperado de https://rieoei.org/historico/deloslectores/3939Brumat.pdf

Connell, R (1997). Escuelas y justicia social. Morata.

Cornu, L. (1999). La confianza en las relaciones pedagógicas. En G. Frigero, M. Poggi & D. Korinfeld. (Comps), Construyendo un saber sobre el interior de la escuela (pp. 19-26) Novedades Educativas.

Cragnolino, E., & Lorenzatti, M. C. (2002). Formación docente y escuela rural.

Dimensiones para abordar analíticamente esta problemática. Páginas, revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(2-3), 63-76. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/3939Brumat.pdf

Ezpeleta, J. (1997). Algunos desafíos para la gestión de las escuelas multigrado. Revista Iberoamericana de Educación, (15), 101-120. https://doi.org/10.35362/rie1501123

Fairstein, G., & Pedernera, A. (2007). El plurigrado: una práctica pedagógica singular. Argentina. Revista Electrónica Educare, 2, 33-42.

Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Península.

Katz, S. (2010). Cuando la mirada y sus efectos están más allá (o más acá) de la discapacidad. En G. Cachorro & C. Salazar (Coords.), Educación Física Argenmex: temas y posiciones. Disponible en http://www.argenmex.fahce.unlp.edu.ar/5.-discapacidad-e-inclusion

Ley de Educación Nacional. Ley n.º 26206. 14 de diciembre de 2006.

Mercado, R. (1991). Los saberes docentes en el trabajo cotidiano de los maestros. Revista Infancia y Aprendizaje, 55, 59-72. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48375

Mercado, R. (2002). Los saberes docentes como construcción social. Fondo de Cultura Económica.

Pereyra, C. (2022). Las maestras de apoyo a la inclusión y sus interrelaciones con las docentes de educación común en torno a las prácticas de acompañamiento a los procesos de enseñanza. En L. Schewe & A. Yarza de Los Ríos (Comps.), Cartografías de la discapacidad. Cartografías de la Discapacidad. Una aproximación pluriversal (pp. 167-179). CLACSO. Recuperado de https://www.clacso.org/cartografias-de-la-discapacidad/

Pereyra, C. (2023). Un análisis acerca de los saberes docentes que construyen y despliegan las/os maestras de apoyo a la inclusión en los intercambios con profesionales de salud del ámbito privado. En M. Abate, G. Molina & S. Servetto (Comps.), Transformaciones educativas en América Latina: políticas, instituciones y prácticas escolares (pp. 213-225). Centro de Estudios Avanzados, Córdoba. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/550247

Rockwell, E., & Mercado, R. (1988). La práctica docente y la formación de maestros. Investigación en la Escuela, 4, 65-78. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=116701

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Sinisi, L. (2010). Integración o Inclusión escolar ¿un cambio de paradigma? Boletín de Antropología y Educación, 1, 11-14.

Sokolowicz, D., Spindiak, J., & Terigi, F. (2016). Condiciones de enseñanza en plurigrados rurales: Análisis de cuadernos de Matemática. Archivos de Ciencias de la Educación, 10(10), e008. http://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivose008

Terigi, F. (2008). Organización de la enseñanza en los plurigrados de las escuelas rurales [Tesis de maestría, FLACSO]. Repositorio Digital FLACSO Ecuador. http://hdl.handle.net/10469/1266

Terigi, F. (2013). El aprendizaje del sistema de numeración en el contexto didáctico del plurigrado. Estudio de la adquisición del sistema de numeración en niños y niñas que inician su escolaridad primaria en secciones múltiples en escuelas rurales argentinas [Tesis de doctorado inédita, Universidad Autónoma de Madrid]. Biblos-e Archivo Repositorio. https://repositorio.uam.es/handle/10486/661649

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Practices
Rural education
Teaching knowledge
Multilevel

How to Cite

Del Valle Pereyra, C., & Valente, G. M. (2024). Teaching practices and knowledge about teaching and learning processes in the intersections between Special Education and Rural Education: A study with inclusion support teachers and classroom teachers in a rural school. Actualidades Pedagógicas, 84, 1-22. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss84.5198