This article presents a review of academic publications addressing the challenges and opportunities for the integration of ICT in rural educational environments between 2014 and 2024. Its aim was to analyze the scientific production on the challenges and opportunities for ICT integration in the field of rural education. The methodology employed adopted a bibliometric approach, consisting of a quantitative analysis of scientific production. This review was based on the selection of 50 documents obtained from various repositories, covering five recognized databases: Scielo, Scopus, Redalyc, EBSCO, and Dialnet. The selected documents correspond to publications made between 2014 and 2024. Subsequently, the results were disseminated through the synthesis and description of the scientific production. The results show that the integration of ICT in rural educational environments faces challenges such as limited infrastructure and teacher training, along with the need for relevant content and technical maintenance. However, it also offers opportunities, such as access to online educational resources, personalized learning, global connectivity, the development of digital skills, and educational innovation, all of which can improve the quality of education.
Álvarez, G., & Blanquicett, J. (2015). Percepciones de los docentes rurales sobre las TIC en sus prácticas pedagógicas. Revista ciencia, docencia y tecnología, 26(51), 371-394. https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/43
Alva, E. (2021). Educación rural en tiempos de emergencia sanitaria nacional: retos del docente frente al desarrollo de la virtualidad. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4278-4295. https://ojstesteo.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/43
Arbeláez, M., & Onrubia, J. (2014). Análisis bibliométrico y de contenido. Dos metodologías complementarias para el análisis de la revista colombiana Educación y Cultura. Revista de Investigaciones· UCM, 14(23), 14-31. https://doi.org/10.22383/ri.v14i1.5
Andema, S. (2014). Promoting digital literacy in African education: ICT innovations in a Ugandan primary teachers’ college [Tesis de doctorado, University of British Columbia]. UBC Theses and Dissertations. https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0167565
Baller, S., Dutta, S., & Lanvin, B. (2016). Global information technology report. Ouranos.
Bautista, D., García, Z., Casas, E., Gómez, J., & Gutiérrez, B. (2019). Ludomática en ambientes de aprendizaje: educación rural en el posconflicto colombiano. Revista Educación y educadores, 22(3), 359-376. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.2
Bautista, E. (2018). Condiciones de la educación rural en México. hallazgos a partir de una escuela multigrado. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (5), 40-53. https://doi.org/10.37135/chk.002.05.03
Bautista S., & Méndez, M. (2015). Prácticas de lectura y escritura mediadas por las TIC en contextos educativos rurales. Revista Guillermo de Ockham, 13(1), 97-107.
Bello, E. (2018). Digital skills in young people entering the university: realities to innovate in university education. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 670-687. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.363
Bonilla, O., & Muñoz, D. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. Revista Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), 51-59. https://doi.org/10.31908/19098367.2778
Camarda, P. (2016). Ruralidades, Educación y TIC. Desafíos urgentes para las políticas públicas educativas de integración de TIC. UNESCO.
Carrete, N., & Domingo, L. (2023). Transformación digital y educación abierta en la escuela rural. Revista Prisma Social, (41), 95-114. https://revistaprismasocial.es/article/view/5058
Cruz, W., & Herrera, S. (2023). Uso de las TIC en las instituciones de educación secundaria en Casanare. Negonotas Docentes, (22), 16-29. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/883
Cruz, J. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad, retos y perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 175-190. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539
Cruz, V., Hernández, A., & Silva, A. (2020). Cobertura de las TIC en la educación básica rural y urbana en Colombia. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 13(13), 39-48. https://doi.org/10.22463/24221783.2578
Dzansi, D., & Amedzo, K. (2014). Integrating ICT into rural South African schools: Possible solutions for challenges. International Journal of Educational Sciences, 6(2), 341-348.
Forero, F., Alemán, L., & Gómez, M. (2016). Experiencias de los docentes en la implementación de las TIC en escuelas rurales multigrado. EDMETIC, 5(1), 52-72.
Gómez, M., Bernal, G., & Medrano, C. (2015). Uso de las TIC en la práctica pedagógica de los docentes rurales en Colombia. Conocimiento Educativo, 2, 41-64. https://camjol.info/index.php/ceunicaes/article/view/5639
González, R., Cardentey, J., & González, X. (2015). Consideraciones acerca del empleo de las tecnologías de la información en la enseñanza universitaria. Educ Med Super, 29(4).
Halili, S., & Sulaiman, H. (2018). Factors influencing the rural students’ acceptance of using ICT for educational purposes. Kasetsart Journal of Social Sciences, 40(3), 574-576. doi.org/10.1016/j.kjss.2017.12.022
Hao, H., Zhu, S., & MacLeod, J. (2018). Promoting education equity in rural and underdeveloped areas: Cases on computer-supported collaborative teaching in China. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2393-2405. https://doi.org/10.29333/ejmste/89841
Herrera, D., & Rivera, J. (2020). La Educación rural: Un desafío para la transición a la Educación Superior. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(41), 87-105.
Hernández, O., Jurado, H., & Romero, Y. (2014). Análisis de publicaciones hispanoamericanas sobre TIC en escuelas y zonas rurales. Revista colombiana de educación, (66), 103-126. https://doi.org/10.17227/01203916.66rce103.126
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M (2014). Metodología de la investigación. Mcgraw-Hill, Interamericana Editores.
Hidalgo, H., Tenorio, G., & Ramírez, M. (2016). Atributos de innovación en el desarrollo de competencias digitales en educación básica usando recursos educativos abiertos en una comunidad rural de Colombia. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (22), 52-73.
Joyce, A., Galloway, D., Mollel, A., Mgoma, S., Pima, M., & Deogratias, E. (2018). Mobile phone use in two secondary schools in Tanzania. Education and Information Technologies, 23(1), 73-92. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9586-1
Lizasoain, A., Ortiz, A., & Becchi, C. (2018). Using an ICT tool for teachinig English in a rural context. Educação e Pesquisa, (44), 1-21. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844167454
Loor, M., & García, C. (2020). Uso de las TIC como estrategia de enseñanza para docentes de Educación General Básica en la zona rural. Dominio de las Ciencias, 6(2), 747-763. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1246
Macazana, D., Quispe, G., & Villegas, S. (2021). La mediación pedagógica a través de las TIC: hacia un entorno colaborativo y ubicuo como apoyo a los procesos de enseñanza-aprendizaje. Global Knowledge.
Malan, A. (2014). Training needs of primary school principals in the use of ICTs in school management of township and rural Schools [Tesis de doctorado]. North-West University.
Moodley, N. (2015). School managers’ perceptions on teacher professional development of ICT: case studies of two rural South African Schools [Tesis de doctorado]. University of Johannesburg.
Molina, L., & Mesa, F. (2018). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9(21), 75-98. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
Montes, D., Díaz, V., & Uribe, A. (2020). Educación rural y TIC: Una revisión de la literatura académica desde una perspectiva bibliométrica. Encuentros, 18(02), 42-57.
Nedungadi, P., Menon, R., Gutjahr, G., Erickson, L., & Raman, R. (2018). Towards an inclusive digital literacy framework for digital india. Education+ Training, 60(6), 516-528.
Nguyen, Q., Naguib, R., Das, A., Papathomas, M., Vallar, E., Wickramasinghe, N., & Nguyen, V. (2018). Primary education in Vietnam and pupil online engagement. International Journal of Educational Management, 32(1), 71-83. https://doi.org/10.1108/IJEM-11-2016-0242
Núñez, M., Avelar, M., & Ramírez, Y. (2019). La propuesta de un diseño didáctico con tecnología para un entorno educativo: Mediación del Diseño Gráfico. Zincografía, (7), 4-11.
Ordóñez, E., & Penagos, N. (2016). ¿Cómo se entienden las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en los contextos educativos rurales y urbanos? Estudio comparativo. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 8(1), 44-61.
Oyarce, V., Silva, L., & Abanto, S. (2022). Brecha digital y educación virtual en instituciones educativas rurales. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(2), 534-546. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.116
Parra, F., Pabón, J., & López, S. (2021). Las TIC y la educación científica en la ruralidad: una revisión documental. Tecné, Episteme y Didaxis: TED,1439-1447.
Peirano, C., Estévez S., Swapna, P., & Astorga, M. (2015). Educación rural: oportunidades para la innovación. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(1). https://doi.org/10.18861/cied.2015.6.1.7
Pérez, E., & Cárdenas, E. (2020). De la educación rural a la educación rural comunitaria: reflexiones desde el municipio de San Jerónimo Coatlán, Oaxaca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 50(1), 225-250. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.1.12
Pineda, D. (2015). Análisis bibliométrico para la identificación de factores de innovación en la industria alimenticia. AD-minister, (27), 95-126. https://doi.org/10.17230/ad-minister.27.5
Prieto, V., Quiñones, I., Ramírez, G., & Fuentes. Z. (2016). Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educ Med Super, 25(1).
Quilia, J., Alfaro, J., & Riveros, M. (2023). Impacto de las TIC en educación básica en América Latina. Mendive. Revista De Educación, 21(3), e3291.
Rana, K. (2018). ICT in rural primary schools in Nepal: context and teachers’ experiences [Tesis de doctorado, University of Canterbury] UC Library. https://ir.canterbury.ac.nz/items/a3013b04-f2de-41b8-8510-3e69f8bd7983
Rana, K., Greenwood, J., Fox, W., & Wise, S. (2018). A shift from traditional pedagogy in Nepali Rural Primary Schools? Rural teachers’ capacity to reflect ICT policy in their practice. International Journal of Education and Development using ICT, 14(3), 149-166
Raso, F., Aznar, D., & Cáceres, M. (2014). Integración de tecnologías de la información y comunicación: estudio evaluativo en la escuela rural andaluza (España). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (45), 51-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i45.04
Rosado, M., Hidalgo, D., Salvatierra, N., & Moreira, R. (2023). Impacto de las TIC en la educación rural: retos y perspectivas. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(8), 1403-1419.
Sánchez, F., Rúa, J., & Ríos, S. (2021). Las TIC y la educación científica en la ruralidad: Una revisión documental. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 1439-1447.
Salas, M., Andrade, E., Pacheco A., & Oblitas, R (2022). Las TIC en la ruralidad de la educación peruana: Una revisión sistemática. Alpha Centauri, 3(3), 18-26. https://doi.org/10.47422/ac.v3i3.85
Segura, M., Solano, I., & Sánchez, M. (2018). Uso didáctico de las TIC en los colegios rurales agrupados de la Región de Murcia. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 102-115. https://doi.org/10.6018/riite/2018/343771
Soto, D., & Molina, L. (2018). La Escuela Rural en Colombia como escenario de implementación de TIC. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 275-289. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2086
UNESCO. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial?
Varela, S., & Valenzuela, J. (2020). Use of Information and Communication Technologies as a Transversal Competence in Teacher Training. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.10
Zambrano, A. (2018) Modelo de Educación Flexible y Competencias Multigrado en Instituciones Educativas Rurales de los Municipios No Certificados Del Valle Del Cauca-Colombia. Educere (en línea), 22(71), 47-59.