In this paper we analyze the effects of the agricultural productive transformations of the last decades on the daily life of rural schools in the central-western area of the province of Santa Fe (Argentina). This is an anthropological research based on ethnographic fieldwork carried out in three rural schools. These institutions are located in a region of the Argentine humid pampas traditionally oriented to dairy cattle production and cattle fattening, but which is nowadays mainly devoted to the cultivation of transgenic soybean and corn. These transformations have brought about profound changes in the world of work, residence and rural social life in general, which in turn have given particular characteristics to rural schools. Phenomena such as the decline in enrollment, the transformation of the origin of enrollment, the redefinitions in the ways of attending school and/or living in school spaces or the changes in the forms of work and residence of teachers account for these transformations. Analyzing them allows us to document the concrete social contexts in which rural schools are located and how these are linked to the daily life of rural schools.
Achilli, E. (1986). La práctica docente: una interpretación desde los saberes del maestro. Cuadernos de Formación Docente. Universidad Nacional de Rosario.
Achilli, E. (2001). Investigación y formación docente. Laborde Editor.
Achilli, E (2005). Investigar en antropología social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.
Aguilar, C. (1995). El trabajo extraenseñanza y la construcción social de la escuela. En E. Rockwell (Comp.), La escuela cotidiana. Fondo de Cultura Económica.
Ambrogi, S., Cragnolino, E., & Romero, M. (2019). La obligatoriedad de la escuela secundaria en contextos rurales de Argentina: Desde las prescripciones normativas a las construcciones cotidianas en tres experiencias educativas. Acciones e investigaciones sociales de la Universidad de Zaragoza, 1(39). https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.2018393235
Ascolani, A. (2012). Escuela primaria rural en Argentina. Expansión, orientación y dificultades (1916-1932). Revista Teias, 14 (28), 309-324. http://hdl.handle.net/11336/12063
Azcuy Ameghino, E. (2016). La cuestión agraria en Argentina. Caracterización, problemas y propuestas. Revista Interdisciplinaria de Estudios Agrarios, 45, 5-50.
Brumat, M. (2011). Maestros rurales: condiciones de trabajo, formación docente y práctica cotidiana. Revista Iberoamericana de Educación, 55(4). https://doi.org/10.35362/rie5541580
Cáceres, D. (2015). Tecnología agropecuaria y agronegocios. La lógica subyacente del modelo tecnológico dominante. Mundo Agrario, 16(31).
Caisso, L. (2022). ‘Y yo digo que es por el líquido’… Saberes cotidianos críticos de docentes rurales en torno a las fumigaciones. Revista Argentina de Investigación Educativa, 2(4), 169-191. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/158
Cloquell, S., Albanesi, R., Nogueira, M., & Propersi, P. (2014). Pueblos rurales. Territorio, sociedad y ambiente en la nueva agricultura. Ediciones Ciccus.
Cragnolino, E. (2001). Educación y estrategias de reproducción social. Un estudio de casos en unidades domésticas de origen campesino [Tesis de doctorado]. Universidad de Buenos Aires.
Cragnolino, E. (Comp.). (2007). Educación en los espacios sociales rurales. Centro de Publicaciones Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba.
Espoturno, M. (2021). Periurbano y cotidianeidad social. Un análisis socio-antropológico de la conflictividad ambiental en Venado Tuerto (Santa Fe-Argentina) [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Córdoba.
Espoturno, M. (2023). Vivir y producir, vivir o producir. Experiencias de usos del suelo de productores del periurbano en Venado Tuerto (Santa Fe-Argentina). Revista Pampa, (28). https://doi.org/10.14409/pampa.2023.28.e0068
Ezpeleta, J. (1992). El trabajo docente y sus condiciones invisibles. Nueva Antropología, 12 (42), 27-42.
Ezpeleta, J. (1997). Algunos desafíos para la gestión de las escuelas multigrado. Revista Iberoamericana de Educación, (15), 101-120. https://doi.org/10.35362/rie1501123
Gras, C., & Hernández, V. (2013). El agro como negocio. Producción, sociedad y territorios en la globalización. Editorial Biblos.
Gutiérrez, T. (2007). Educación, agro y sociedad. Políticas educativas agrarias en la Región Pampeana, 1897-1955. Universidad Nacional de Quilmes.
Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Ediciones Península.
Ligorria, V. (2020). Hacer la secundaria en una escuela rural con albergue mixto: experiencias formativas de jóvenes en Córdoba [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Córdoba.
Ligorria, V., & Serra, M. (2024). Relaciones escuela - familias en la educación secundaria rural. Estudio en dos instituciones con albergue mixto de la provincia de Córdoba (Argentina). IV Seminario Internacional de Educación Rural en América Latina “Configuraciones, proyectos y utopías. Universidad Nacional de Rosario.
Lorenzatti, M. (2005). Saberes y conocimiento acerca de la cultura escrita: un trabajo con maestros de jóvenes y adultos. Ferreyra.
Mayer, M. (2014). Transformaciones en las formas de residencia de los maestros rurales entrerrianos. Abordajes, 2(4), 5-19. https://revistaelectronica.unlar.edu.ar/index.php/abordajes/article/view/241
Mayer, M. (2022). Escuelas secundarias rurales: una perspectiva acerca de la matrícula y el rendimiento escolar. Itinerarios educativos, (17). https://doi.org/10.14409/ie.2022.17.e0036
Mayer, M., Vlasic, V., & Mayor, A. (2022). Nuevas trayectorias escolares: estudiantes urbanos en escuelas rurales. Cuadernos de Educación, (20), 49-60.
Mayer, M. (2023). Una mirada a la configuración histórica de la docencia rural desde la perspectiva de género. Historia Regional. Sección Historia, (48), 1-11.
Mercado, R. (1986). Una reflexión crítica sobre la noción “escuela-comunidad’. En: Rockwell, E. & Mercado, R. (Eds.), La escuela, lugar del trabajo docente. DIE-IPN.
Murmis, M., & Feldman, S. (2005). Pluriactividad y pueblos rurales. Examen de un pueblo pampeano. En G. Neiman & C. Craviotti (Comp.), Entre el campo y la ciudad. Desafíos y estrategias de la pluriactividad en el agro. Ciccus.
Padawer, A. (2010). Tiempo de estudiar, tiempo de trabajar: la conceptualización de la infancia y la participación de los niños en la vida productiva como experiencia formativa. Horizontes Antropológicos, 16(34), 349-375.
Pellegrini, J. (2014). El grado de ruralidad del empleo agrario pampeano a comienzos del siglo XXI. Un análisis espacial. Mundo Agrario, 15(28).
Propersi, P., Albanesi, R., & Perozzi, M. (2019). Treinta años es mucho. Cartografía socioproductiva de Santa Fe en el período 1988/2019. Revista Interdisciplinaria de Estudios Agrarios, (50), 5-26.
Rockwell, E., & Ezpeleta, J. (1983). La escuela: relato de un proceso de construcción teórica. Revista Colombiana de Educación, (12). https://doi.org/10.17227/01203916.5093
Rockwell, E. (1987). Repensando institución: una lectura de Gramsci. Documento DIE, Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN.
Rockwell, E. (Comp.). (1995). La escuela cotidiana. Fondo de Cultura Económica.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.
Sandoval, P. (2015). El modelo productivo agrícola dominante del Siglo XXI. Transformaciones institucionales y funcionales en la cuenca lechera santafesina [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional del Litoral.
Sandoval, P., Leonardi, R., Pernuzzi, C., Alanda, G., Benitez, R., Arnaudo, J., Brance Bonvini, M., Acosta, G., Eggel, A., & Martins, L. (2017). Tamberos de la cuenca lechera central santafesina. ¿Productor asociado o mano de obra? Revista FAVE - Ciencias Agrarias, 16(2).
Serra, M. (2018) Arquitectura y educación rural agrotécnica: miradas sobre un caso. En N. Llevot & J. Sanuy (Eds.), Educació i desenvolupament rural als segles XIX-XX-XXI. Edicions de la Universitat de Lleida.
Schmuck, M. (2019). Apropiaciones y disputas en torno a la escuela secundaria en el campo. Una aproximación a partir de dos episodios en una escuela del norte entrerriano (Argentina). Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Jujuy, (56), 13-39.
Schmuck, M. (2020). “Somos jóvenes y estudiantes del campo”. Una etnografía sobre experiencias formativas y educación secundaria en el norte entrerriano [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Entre Ríos.
SENASA. (2021). Caracterización de tambos bovinos. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/87-caracterizacion_tambos_bovinos_diciembre_2021.pdf
Wright Mills, C. (2005). La imaginación sociológica. Fondo de Cultura Económica.