Training in entrepreneurship in basic and middle education: elements for reflection

Abstract

This article proposes general reflections on some aspects related to entrepreneurship training in basic and secondary education in the last 20 years. Based on a literature review, some central axes are proposed that are configured from research, particularly in Latin America. Issues related to the importance of entrepreneurship, the approaches and the didactic elements for its teaching and a brief description of the Colombian advances in this matter are addressed. The conclusions point to the need to establish indicators that allow measuring the impact of the efforts made by the education sector to promote an entrepreneurial culture and to develop attitudes and skills in students.
PDF (Spanish)

References

Arbeláez, L. M., Montilla, L. M., Lima, M. C., & Marín, M. (2011). Estrategias en los ámbitos pedagógico, de financiación y organizacional en la implementación de la Ley 1014 de 2006, en los grados 4º y 5º de la primaria básica en las instituciones públicas del municipio de Armenia [Tesis de maestría, EAFIT]. http://hdl.handle.net/10784/97

Arruti, A. (2016). El desarrollo del perfil del “teacherpreneur” o profesor-emprendedor en el currículum del grado de educación primaria: ¿un concepto de moda o una realidad? Contextos Educativos. Revista de Educación, (19), 177-194. https://doi.org/10.18172/con.2770

Bernal, A., & Cárdenas, A. R. (2014). La formación de emprendedores en la escuela y su repercusión en el ámbito personal. Una investigación narrativa centrada en el Programa EME. Revista Española de Pedagogía, 72(257), 125-144.

Caballero García, P., Jiménez Martínez, M.P., & Guillén Tortajada, E. (2019). Aprender a emprender bajo el binomio familia-escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 139-154. https://doi.org/10.6018/reifop.389611

Campos, O. R., & Méndez, G. C. (2013). La enseñanza del emprendimiento a partir del aprendizaje basado en problemas (ABP) en la educación media técnica. Revista Amazonía Investiga, 2(2), 46-70. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/639

Cañón, B. E., & Peña, A. R. (2017). Aprendizaje basado en proyectos de emprendimiento (ABPE), una estrategia didáctica que favorece habilidades emprendedoras en la implementación de la cátedra para la paz [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. https://hdl.handle.net/11059/8473

Comisión Europea. (2004). Ayudar a crear una cultura empresarial. Guía de buenas prácticas para promover las actitudes y las capacidades empresariales mediante la educación. Dirección General de Empresa e Industria, Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.

Comisión Europea, EACEA, & Eurydice. (2016). La educación para el emprendimiento en los centros educativos en Europa. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

Durán, S., Fuenmayor, A., Cárdenas, S., & Hernández, R. (2016). Emprendimiento como proceso de responsabilidad social en instituciones de educación superior en Colombia y Venezuela. Desarrollo Gerencial, 8(2), 58-75. https://doi.org/10.17081/dege.8.2.2560

Gómez, L., Llanos, M., Hernández, T., Mejía, D., López, J., Gallego, J. et al. (2017). Competencias emprendedoras en básica primaria: hacia una educación para el emprendimiento. Pensamiento & Gestión, (43), 150-180.

González Tejerina, S., & Vieira, M. J. (2021). La formación en emprendimiento en educación primaria y se¬cundaria: una revisión sistemática. Revista Complutense de Educación, 32(1), 99-111. https://dx.doi.org/10.5209/rced.68073

Guarnizo Vargas, C. M., Velásquez Moreno, J., Jiménez Guzmán, C. P., & Álzate Gómez, B. H. (2019). Educación para el emprendimiento: análisis y aportes a la política pública de educación en Colombia desde la sistematización de experiencias en instituciones de educación básica y media. Revista Complutense de Educación, 30(1), 225-243. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57165

Heredia, D. P. (2018). Estado del arte de la educación para el emprendimiento en Latinoamérica [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/16307

Hidalgo, L. F. (2014). La cultura del emprendimiento y su formación. Revista Alternativas UCSG, 15(1), 46-50.

Huaita, C. A. (2020). Tiempo de ser diferente, tiempo de ser teacherpreneur y motivar estudiantes. Innova Research Journal, 5(2), 200-218. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n2.2020.1269

Krauss, C. (2011). Actitudes emprendedoras de los estudiantes universitarios: El caso de la Universidad Católica del Uruguay. Dimensión empresarial, 9(1), 28-40.

Ley 1014 de 2006. (2006, 26 de enero). Congreso de la República de Colombia. Diario oficial No. 46.154. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1672727

Ley 2069 de 2020. (2020, 31 de diciembre). Congreso de la República de Colombia. Diario oficial No. 51.544. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma_pdf.php?i=160966

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Guía No. 39. La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-287822_archivo_pdf.pdf

Murgueitio, M., Burbano, E., & Moreno, E. (2019). La educación e investigación formativa en la formación de emprendedores. Aplicación del aprendizaje basado en problemas ABP. Espacios, 40(9), 5. https://www.revistaespacios.com/a19v40n09/a19v40n09p05.pdf

Navarro, D. (2012). Aplicación de la Ley 1014 de emprendimiento en las instituciones educativas públicas y privadas: nivel secundaria y media vocacional en la ciudad de Villavicencio, Meta. Ingeniería, Investigación y Desarrollo, 12(2), 31-37. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria_sogamoso/article/view/3389

OECD, CAF, & CEPAL. (2016). Perspectivas económicas de América Latina 2017: Juventud, competencias y emprendimiento. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/leo-2017-es

Paños, J. (2017). Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(3), 33-48. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.272221

Rey, M. V., Rincón, Y. A., & Guarnizo, C. A. (2012). Estudio de caso: Desarrollo de la Ley 1014 de 2006 en el Colegio Departamental Nacionalizado Alonso de Olalla y el Colegio Madre del Divino Pastor (público y privado) del municipio de Villeta [Tesis de grado, Universidad Piloto de Colombia]. http://repository.unipiloto.edu.co/handle/20.500.12277/342

Romero, R., & Espasandín, F. (2016). Iniciativa personal y emprendedora del alumnado de primaria y primer ciclo de secundaria: Aspectos personales, familiares y escolares. Intangible Capital, 12(5), 1221-1254. http://dx.doi.org/10.3926/ic.609

Sánchez, J. C., Ward, A., Hernández, B., & Florez, J. (2017). Educación emprendedora: Estado del arte. Propósitos y Representaciones, 5(2), 401-473. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.190

Schelfhout, W., Bruggeman, K., & De Maeyer, S. (2016). Evaluation of entrepreneurial competence through scaled behavioural indicators: Validation of an instrument. Studies in Educational Evaluation, 51, 29-41. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2016.09.001

Simón, J. D. (2013). Sistematizando experiencias sobre educación en emprendimiento en escuelas de nivel primaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 159-190.

Suárez Ortega, M., Sánchez García, M. F., & Soto González, M. D. (2020). Desarrollo de la carrera emprendedora: Identificación de perfiles, competencias y necesidades. Revista Complutense de Educación, 31(2), 173-184. https://doi.org/10.5209/rced.62001

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

entrepreneurship
training
basic and secondary education

How to Cite

Training in entrepreneurship in basic and middle education: elements for reflection. (2023). Actualidades Pedagógicas, 81, e1616. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss81.5