Characterization of the sociodemographic conditions of early childhood educational agents in Colombia from the configuration of a multivariate model

Abstract

INTRODUCTION. This work addresses the characterization of the profiles that are in charge of early childhood training and their relationship in the qualification processes. It is intended to contribute to the knowledge of the conditions of the educational agents (AE) that intervene in early childhood education and their qualification process in the strategies formulated from an inclusive educational context in the initial training of the new generations of AE. METHOD. The research is approached from a mixed methodology. It was attended by 1592 AE. The profiles that intervene directly and indirectly with early childhood (IP) were identified, as well as the relationship that exists in the qualification processes using a multivariate Logit model. RESULTS. The main results indicate that AEs under 27 years of age who work directly with boys and girls from IP and with experience equal to or greater than three years in the area of early childhood education have a greater probability of being qualified in IP. However, there is low participation in virtual training processes. What highlights a scenario little used by the AE with ICT technological tools. DISCUSSION. From the Colombian context, it is necessary to identify the conceptions, practices and constructions that are established in the daily life of the AE from a regulatory, guiding and promoting role of adequate child development, taking into account the role of boys and girls as subjects of law.
PDF (Spanish)

References

Alamilla, N., & Arauco, S. (2009). Limitaciones del modelo lineal de probabilidad y alternativas de modelación microeconométrica. Temas de Ciencia y Tecnología, 13(39), 3-12. https://www.utm.mx/edi_anteriores/Temas39/1ENSAYO%2039-1.pdf

Babativa, L. M. (Coord.), Camargo, M., Isaza, L., Pineda, N., Kattah, F., Álvarez, C., Hernández, A. M. et al. (2013). Lineamiento Técnico de Cualificación del Talento Humano en Servicio para la AIPI. Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano.

Bartlett, L., & Vavrus, F. (2017). Rethinking Case Study Research. A Comparative Approach. Routledge.

Blanco, R., & Umayahara, M. (2004). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. OREALC/UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139030

Blanco Vega, M. J., & Arias Castilla, C A. (2017). Rasgos individuales y académicos de madres comunitarias en cualificación. Revista Horizontes Pedagógicos, 18(2), 39-51. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/18204

Bloom, B. S. (1966). Stability and Change in Human Characteristics: Implications for School Reorganization. Educational Administration Quarterly, 2(1), 35-49. https://doi.org/10.1177/0013161X6600200103

Carnoy, M. (2005). La búsqueda de la desigualdad a través de las políticas educativas: alcances y límites. Revista Iberoamericana sobre Calidad Eficacia y Cambio en Educación, 3(2), 1-14. http://hdl.handle.net/10486/660770

Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2022). La política de educación inicial en México. Perfiles Educativos, 44(175), 182-192. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.175.61025

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2010). Censo General 2005. https://www.dane.gov.co/files/censo2005/PERFIL_PDF_CG2005/00000T7T000.PDF

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2018). Encuesta Nacional de Calidad de Vida (ECV) 2017. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-ecv/encuesta-nacional-de-calidad-de-vida-ecv-2017

Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2019). Boletín Técnico Educación Formal (EDUC). https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_18.pdf

Departamento Nacional de Planeación. (2007). Política Pública Nacional De Primera Infancia “Colombia Por La Primera Infancia” [Documento CONPES 109]. DNP. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177832_archivo_pdf_Conpes_109.pdf

Grunewald, R., & Rolnick, A. J. (2003, marzo 1). Early Childhood Development: Economic Development with a High Public Return. Federal Reserve Bank of Minneapolis. https://www.minneapolisfed.org/article/2003/early-childhood-development-economic-development-with-a-high-public-return

Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1999). Análisis multivariante Pearson Prentice Hall.

Heckman, J. J. (1999). Policies to Foster Human Capital (Working Paper No. 7288). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w7288

Lara, L., & de Osorio, A. S. (1991). El agente educativo y su función pedagógica. Universidad Pedagógica Nacional.

Ley 1295 de 2009. (2009, 6 de abril). Congreso de la República de Colombia. Diario oficial No. 47.311. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187668_archivo_pdf_ley_1295_2009.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2014). Referentes técnicos para la cualificación del talento humano que trabaja con primera infancia. http://www.deceroasiempre.gov.co/Prensa/CDocumentacionDocs/Documento-N19-Cualificacion-talento-humano-trabaja-primera-infancia.pdf

Perdomo Pérez, M. T., Duque Aristizábal, C. P., Vera Márquez, Á. V., & Peña Bernate, S. P. (2019). Evaluation of a qualification program to early childhood educational agents. Zona Próxima, (30), 1-19. https://doi.org/10.14482/zp.30.372.21

Pérez, C. (2004). Técnicas de Análisis Multivariante de Datos. Pearson Educación.

Postholm, M. (2016). Experienced teachers reflecting on challenging situations in school. Creative Education, 7(9), 1314-1327. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2016.79136

Peñaranda, F., Bastidas, M., Escobar, G., Torres, N., Pérez, F. & Arango, A. (2011). Educación para la salud: una mirada alternativa al modelo biomédico: la praxis como fundamento de una educación dialógica. Universidad de Antioquia.

Tedesco, J. C. (2004). Igualdad de oportunidades y política educativa. Cuadernos de Pesquisa, 34(123), 555-572. https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000300003

Tonucci, F. (2019). Por qué la infancia. Sobre la necesidad de que nuestras sociedades apuesten definitivamente por las niñas y los niños. Ediciones Destino.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2007). Educación de calidad para todos: un asunto de derechos humanos. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150272

van der Gaag, J. (2000). Chapter 3: From Child Development to Human Development. En M. E. Young (Ed.), From Early Child Development to Human Developmen: Investing in Our Children’s Future (pp. 63–78). The World Bank.

Vargas González, A. P. (2021). Relación entre prácticas pedagógicas de educación inicial con De Cero a Siempre. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-30. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.rppe

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Education
Qualification
Characterization
Educational Agents
Early Childhood

How to Cite

Characterization of the sociodemographic conditions of early childhood educational agents in Colombia from the configuration of a multivariate model. (2023). Actualidades Pedagógicas, 81, e1688. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss81.3