Relationships between Argumentation and Learning the Concept “Basic States of Matter Aggregation”

Abstract

This research aims to describe the relationship between learning the concept “basic states of matter aggregation” and argumentation, by using explanatory levels and quality levels of the argument, respectively. A didactic unit was implemented in three points. Firstly, an identification of the explanatory levels and the quality levels of an argument is done. Next, a didactic intervention to understand the concept and teaching how to argument was done. Finally, an evaluation of the explanatory levels and the quality levels reached on the argument was done. From the didactic intervention it was found that there is a significant relationship between learning the basic states of matter aggregation and the strengthening of argumentation among the students, thanks to the change in the learning.
PDF (Spanish)

References

Benarroch, B. A. (2000). El desarrollo cognoscitivo de los estudiantes en el área de la naturaleza corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias, 18(2), 236-246. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21663

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa. Theoria, 14(1), 61-71. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29900107

Cisterna, F. (2007). Manual de metodología de la investigación cualitativa para educación y ciencias socialesl. Texto de apoyo a la docencia. Univerisdad del Bío Bío. Recuperado de http://educagratis.cl/moodle/mod/resource/view.php?id=7857

Erduran, S., & Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Argumentation in Science Education. Perspectives from Classroom-Based Research. Reino Unido: Springer Science – Business Media BV

García, C. G., & Ruiz, F. J. (2016). Aprendizaje basado en problemas y la argumentación, herramientas para promover cambios en los modelos explicativos sobre IAM [Tesis de maestría]. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira

García-Castro, G., Ruiz-Ortega, F. J., & Mazuera-Ayala, A. (2018). Desarrollo de la argumentación y su relacion con el ABP en estudiantes de ciencias de la salud. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 82-94. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.5

Gómez-Crespo, M. A., Pozo, J. I., & Gutiérrez, M. S. (2004). Enseñando a comprender la naturaleza de la materia: el diálogo entre la química y nuestros sentidos. Educación Química, 15(3), 198-209. Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/665402

Hernández, R., Fernáncez, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill

Izquierdo, M. (2005). Hacia una teoría de los contenido escolares. Enseñanza de las Ciencias, 23(1), 111-122. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/22008

Jiménez, V., & Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5757749

Larraín, A., Freire, P., & Olivos, T. (2014). Habilidades de argumentación escrita: una propuesta de medición para estudiantes de quinto básico. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 13(1), 94-107. https://doi.org/10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE1-FULLTEXT-287

Ley 115 del 8 de febrero de 1994. Ley General de Educación. Diario Oficial de la República de Colombia, Bogotá, N. 41214, 8 de febrero de 1994. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Revel, A., & Adúriz-Bravo, A. (2014). La argumentación científica escolar. Contribuciones ana alfabetización de calidad. Pensamiento Americano, 7(13), 113-122. Recuperado de http://hdl.hndle.net/11336/41644

Ruiz, F., Márquez, C., & Tamayo O. E. (2014). Cambio en las concepciones de los docentes sobre la argumentación y su desarrollo en clase de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 53-70. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.985

Ruiz, F., Márquez, C., & Tamayo O. E. (2015). La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza. Edução e Pesquisa, 41(3), 629-643. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480

Salamanca, A. B., & Blanco, C. M. (2007). El diseño en la investigación cualitativa. Nure Investigación, (26), 1-6. https://nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/330/321

Sardà, J., 6 Sanmartí, N. P. (2000). Enseñar a argumentar científicamente: un reto de las clases de ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 18(3), 405-423. Recuperado de http://hdl.handle.net/11162/23315

Tamayo, O. E. (2011). La argumentación como constituyente del pensamiento crítico en niños. HALLAZGOS. Universidad Santo Tomás, 9(17), 211-233. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2012.0017.10

Tamayo, O. E., Vasco, C. E., Suarez de la Torre, M. M., Quinceno, C. H., García Castro, L. I., & Giraldo, A. M. (2011). La clase multimodal y la formación y evolución de conceptos científicos a través del uso de tecnologías de la información y la comunicación. Manizales: Universidad Autónoma de Manizales

Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge, England: Cambridge University Press

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

matter
aggregation states
explanatory levels
quality levels
argumentation

How to Cite

Relationships between Argumentation and Learning the Concept “Basic States of Matter Aggregation”. (2021). Actualidades Pedagógicas, 76, 163-180. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.8