Teaching Styles and Practices in Accounting Courses of Tourism Study Programs

Abstract

This article presents some reflections on the teaching of accounting in tourism study programs and proposes to describe how the teachers address the teaching processes and inquire into how to define a starting point to improve them in the college classroom. The methodology used herein is a documentary review to describe and analyze the teaching styles and practices of those teachers in the accounting subjects/courses of the tourism study programs. This work explores the curricular programs having the accounting area as a main educative line for students who will become professional managers in tourism-related organizations and institutions. The main finding is related to the fact that the subjects taught do not fulfil the teaching characteristics the students claim. This fact is confirmed, in addition, with the low number of research on this topic.
PDF (Spanish)

References

Acosta, M. G. (2014). Prácticas docentes que construyen saber contable en la Facultad de Contaduría Pública de la Universidad Santo Tomás. Activos, 12(22), 41-77. https://doi.org/10.15332/25005278

Agudelo, C. (2016). Caracterización de los estilos de enseñanza en la educación superior. Principia Iuris, 12(23), 85-103

Aitkin, M., Bennett, S. N., & Hesketh, J. (1981). Estilos de enseñanza y progreso del alumno: un nuevo análisis. British Journal of Educational Psychology, 51(2), 170-186. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1981.tb02471

Alonzo, C., & González, J. (1995). La enseñanza y los objetivos de la educación. Educación y ciencia, 3(11), 9-16

Alzate, M., & Gómez, M. (2019). Enseñanza y didáctica universitaria. Colombia: Ecoe Ediciones

Ariza, E. D. (2008). Transformaciones contextuales, disciplinares y del pensum de contaduría pública: un análisis relacional. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 16 (1), 217-232. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/909/90916115.pdf

Arquero, J., & Donoso, J. (2005). Inicios de las enseñanzas oficiales de comercio en España. Creación de la escuela de comercio de Cádiz (1799-1804): selección de los primeros profesores, métodos de enseñanza y programas, con especial referencia a los de contabilidad. Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review, 8(15), 183-214. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/78644

Avellaneda, S., & Avellaneda, C. (2015). Globalización y educación contable: crisis y retos [Ponencia]. IV Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública, Universidad Libre, Bogotá

Barrios, C., Fúquene, T., & Lemos, J. E. (2010). Desarrollo de la investigación contable en el Centro Colombiano de Investigación Contable. Contaduría y Administración, (231), 151-177. https://doi.org/10.22201/fca.24488410.e.2010.253

Bentacur, H. D. (2007). La enseñanza para la compresión: unos lineamientos pedagógicos para la enseñanza-aprendizaje de la contabilidad/contaduría. Revista Lúmina, (07), 64-82. https://doi.org/10.30554/lumina.07.1176.2006

Bourdieu, P. (1980). El sentido Práctico. México: Siglo XXI Editores

Bourdieu, P. (1997). Sobre la teoría de la acción. Barcelon: Anagrama

Bourdieu, P., & Passeron, J. (1981). La reproducción: elementos par una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia

Bourdieu, P., Chamboredon y Passeron, J. (1981). El oficio del sociólogo. Buenos Aires: Editorial Nueva Alianza

Camargo, Á., & Hederich, C. (2007). El estilo de enseñanza. Un concepto en búsqueda de precisión. Pedagogía y saberes, (26), 31-40. https://doi.org/10.17227/01212494.26pys31.40

Campa, F. (2005). La contabilidad de gestión en la industria hotelera: estudio sobre su implantación en las cadenas hoteleras en España. España: Universitat Rovira i Virgili

Cardona, J., & Zapata, M. Á. (2002). La formación para un ejercicio profesional multidisciplinario. Actuales tendencias en procesos curriculares. Revista Contaduría Universidad de Antioquia, (40), 37-69

Centeno, A., Corengia, A., Primogerio, C., Llull, L., Mesurado, B., y Laudadio, M. (2005). Identificación de estilos de enseñanza en la universidad. Estudio en tres carreras universitarias: Ciencias Biomédicas, Abogacia y Comunicación social [Ponencia]. V Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur, Mar del Plata

Cols, E. (2007) Estilos de enseñanza. Sentidos personales y configuraciones de acción tras la semejanza de las palabras [Tesis doctoral]. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/4216

Correira de Sousa, L., & Santos, L. (1999). A relação entre estilos pedagógicos e desempenho escolar em Portugal. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 331-342. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200006

Cortes, J. (2006). La educación contable con énfasis en lo internacional ¿es una moda o necesidad de la economía colombiana? Observatorio de la Economía Latinoamericana, (69). Recuperado de http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/co/06/jrcc2.htm

Chiang, M. T., Díaz, C., & Arriagada, P. (2016). Estilos de enseñanza y aprendizaje: ¿cómo dialogan en la práctica? Journal of Learning Styles, 9(17). Recuperado de http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1045

Escobar, B., Lobo, A., Martín, R., & Moreno, J. (2004). Las enseñanzas de contabilidad en los planes de estudio de la diplomatura en turismo en España. Cuadernos de Turismo, (13), 165-185. Recuperado de https://revistas.um.es/turismo/article/view/18641

Escobar, B., & Lobo, A. (2007). Adaptación de contabilidad para la gestión turística al ECTS. En C. Casanueva & I. Vázquez (Coords.), Innovación en los aprendizajes de la Titulación en Turismo (pp. 183-204). Sevilla: Instituto de Ciencias de la Educación

Farías, G., & De Aguero, M. (2014). Innovación en la práctica docente en Contabilidad. Criterio Libre, 12(21), 249-262. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2014v12n21.156

Galindo, S. G. (2011). Los estilos de enseñanza: un estudio en la Facultad de Contaduría Pública Universidad La Gran Colombia [Tesis de maestría sin publicar]. Bogotá: Universidad de la Salle. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_docencia/513

García, M., Botero, G. (2014). Entre la vida académica y la práctica profesional: problemas en la formación de los contables colombianos. Contexto, 3(1), 176-181. Recuperado de https://revistas.ugca.edu.co/index.php/contexto/article/view/287

Gómez, M., & Polanía, N. (2008). Estilos de enseñanza y modelos pedagógicos: Un estudio con profesores del Programa de Ingeniería Financiera de la Universidad Piloto de Colombia [Tesis de maestría inédita]. Bogotá: Universidad de la Salle. Recuperado de http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/1667, 85

Gómez, M. (2010). Dinámica de la concepción y la enseñanza de la teoría contable en Colombia (1970-2000): una exploración institucional. En Barrios, C. & Rojas, W. (Eds.) Conjunciones y disertaciones: pensando la contabilidad en el siglo XXI (pp. 127-159). Cali: Universidad del Valle – Pontificia Universidad Javeriana

González, M., Vazquez, F., Campo, L., Miranda, C., Silvera, A., Parra, J., & Agudelo, C. (2014). Estilos de enseñanza y docencia universitaria (Vol. 1). Barranquilla: Ediciones Universidad Simon Bolivar

González, P. G. (2010). Avances y desafíos sobre la enseñanza de la contabilidad de gestión en Colombia: desde una perspectiva de mipymes y de la educación superior. Revista Universo Contábil, 6(3), 140-155. https://doi.org/10.4270/ruc.2010327

González-Peiteado, M. (2012). Las representaciones sobre los estilos de enseñanza en la construcción del rol docente [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Vigo: España

Grasha, A. F. (1996). Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles. Pittsburgh: Alliance

Gros, B. (2008). Tendencias actuales de la investigación en docencia universitaria. DIM: Edusfarm, revista d’educació superior en Farmàcia, (1), 1-13. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/dim/article/viewFile/87134/112210

Hervás-Avilés, R. (2003). Estilos de enseñanza y aprendizaje en escenarios educativos. Granada: Grupo Editorial Universitario

Jafari, J. (2005). El turismo como disciplina científica. Política y sociedad, 42(1), 39-56. https://dx.doi.org/10.5209/POSO

Jiménez, L., & Uribe, M. A. (2014). Estilos de enseñanza del profesional no licenciado en el Programa de Contaduría Pública de la Universidad Cooperativa de Colombia. [Tesis de maestría inédita]. Bogotá: Universidad de la Salle

Kolb, D. A. (1974). On management and the learning process. In D. A. Kolb, I. M. Rubin, & J. M. McIntyre (Eds.), Organizational psychology: A book of readings (pp. 239-252). Prentice-Hall

Lahire, B. (1997). Les manières d'étudier. Paris: La Documentation Française

León, E. F. (2013). Los modelos de transmisión del saber contable: una aproximación sociológica. En Ortiz et al. (Eds.), Memorias del Coloquio Internacional sobre Educación. Pedagogía y Didáctica: Problemas Contemporáneos (pp. 55-73). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas

León, E. F., & Ardila, M. E. (2013). La práctica docente en contabilidad de gestión; una aproximación a partir de las trayectorias. Cuadernos de contabilidad, 14(35), 617-637. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cuacont/article/view/7109

León, E. F. (2018). Los profesores de Contaduría Pública como agentes estructuradores del campo contable en Colombia: discursos y representaciones (1950-2009) [Tesis doctoral inédita]. Bogotá: Universidad Distrital:. Recuperado de http://hdl.handle.net/11349/7956

Mejía, E. (2005). Introducción al pensamiento contable de Richard Mattessich. Revista Internacional Legis de Contabilidad y Auditoría, (24), 135-174. Recuperado de http://www.unicauca.edu.co/porik_an/imagenes_3noanteriores/No.10porikan/porikan_3.pdf

Monereo, C., & Pozo, J. I. (2003). La cultura educativa en la universidad: nuevos retos para profesores y alumnos. En C. Monereo, & J. I. Pozo (Coords.), La universidad ante la nueva cultura educativa. Enseñar y aprender para la autonomía (pp. 15-30). Madrid: Síntesis. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5027836

Montenegro, M. D. C., Calvache, J. A., & Villarreal, J. L. (2014). Prácticas pedagógicas en la enseñanza de la contabilidad en el programa de Contaduría Pública de la Universidad Mariana. Revista Criterios 22(2), 61-73. Recuperado de http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/Criterios/issue/view/147

Moreno, J., Escobar, B., Lobo, A., & Martín, R. (2004). Las enseñanzas de contabilidad en los planes de estudio de la Diplomatura en Turismo en España. Cuadernos de turismo(13), 165-185. Recuperado de https://revistas.um.es/turismo/article/view/18641

Muñoz, S. M., Ruiz, G. A., & Sarmiento, H. J. (2014). Didácticas para la formación en investigación contable: una discusión crítica de las prácticas de enseñanza. Revista Facultad de Ciencias Económicas, 23(1), 53-86. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/909/90933063004.pdf

Peiteado, M. (2016). Los estilos de enseñanza: construyendo puentes para transitar las diferencias individuales del alumnado./Teaching styles: building bridges to approach individual differences of students. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1175-1191

Pinelo, F. (2008). Estilos de enseñanza de los profesores de la carrera de psicología. Revista mexicana de orientación educativa, 5(13), 17-24

Postareff, L., Lindblom-Ylänne, S., & Nevgi, A. (2007). The Effect of Pedagogical Training on Teaching in Higher Education. Teaching and teacher education, 23(5), 557-571. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.013

Quadro, M. E., & Andreone, A. (2010). Revisión de una experiencia de la enseñanza de la contabilidad bajo la modalidad a distancia, utilizando las TICs. Revista Universo Contábil, 6(2), 153-169. https://doi.org/10.4270/ruc.2010218

Quijano, O. (2011). Armonización de la educación contable: el proyecto escolar de los gremios económicos. Cuadernos de Administración, 18(28), 99-118. https://doi.org/https://doi.org/10.25100/cdea.v18i28.133

Resende, A. (2012). Estilo de enseñanza del profesorado de educación superior: estudio comparativo España-Brasil [Tesis doctoral inédita]. Valladolid: Universidad de Valladolid. https://doi.org/10.35376/10324/2041

Restrepo, F. (2005). Objeto de estudio y prácticas pedagógicas en el programa de Contaduría Pública de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad del Quindío [Tesis de maestría inédita]. Manizales: Universidad de Manizales. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/xmlui/handle/6789/585

Ruiz, A. (1995). Universidad y sociedad en América Latina. Costa Rica: FLACSO

Suriani, B. (2003). Las prácticas de enseñanza en contextos de cambio: características, dilemas y tensiones [Ponencia]. Congreso Latinoamericano de Educación Superior en el Siglo XXI, San Luis, Argentina, Universidad Nacional

Tua, J. (1993). La enseñanza de la contabilidad en un contexto social. Quipukamayoc, 1(1), 33-50. https://doi.org/10.15381/quipu.v1i1.6073

Upegui, M. E. (2002). La enseñanza de la contabilidad: por una investigación formativa mediante el aprendizaje cooperativo [Monografía inédita]. Medellín: Universidad de Antioquia. Recuperado de http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/256/1/JC0343.pdf

Villarreal, J. L., Martínez, J. X. C., & Muñoz, C. C. (2016). De la educación contable internacional al desarrollo de competencias. Revista Espacios. 37(33). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a16v37n33/16373305.html

Zabalza, M. Á. (1997). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea Ediciones

Zambrano, J. (2015). La enseñanza de la contabilidad financiera en los libros de texto universitarios 1960 – 2008. Tunja: Editorial Uptc

Zgaib, A. O. (2007). Didáctica de la contabilidad. La pared. FACES, 13(29), 35-62. Recuperado de http://nulan.mdp.edu.ar/id/eprint/181

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

professional teaching
accounting
teaching style
tourism

How to Cite

Teaching Styles and Practices in Accounting Courses of Tourism Study Programs. (2021). Actualidades Pedagógicas, 76, 117-141. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.6