Inclusion Strategies Aimed at Deaf Students of the Ibero-American University Corporation

Abstract

This research was carried out in order to know what inclusion strategies aimed at deaf students implements the Ibero-American University Corporation, as this will allow to establish knowledge and awareness about these strategies, and about the inclusion program in the institution. This research is of a qualitative methodology with an ethnographic approach. Data collection was obtained through a semi-structured interview with different actors involved in these processes of inclusion of the deaf person, and through a search of documentary origin, which allowed later to obtain a collection of data that were organized and categorized. The paper ends later with the analysis of the results and a discussion based on them.
PDF (Spanish)

References

Congreso de la República de Colombia. (9 de agosto de 2005). [Ley 982 del 2005]. DO: Ley 982 del 2005. https://www.redjurista.com/Documents/ley_982_de_2005_congreso_de_la_republica.aspx#/

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2019). PEI - Proyecto Educativo Institucional. Corporación Universitaria Iberoamericana. https://www.ibero.edu.co/wp-content/uploads/2020/06/PEI.pdf

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2020a). Proyecto de Inclusión y Educación Iberoamericana (PIEI). Corporación Universitaria Iberoamericana.

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2020b). Acuerdo 157- Política Institucional de Inclusión. Corporación Universitaria Iberoamericana. https://www.ibero.edu.co/wp-content/uploads/2020/07/Sala-General-Acuerdo-157.-Poli%CC%81tica-Institucional-de-Inclusio%CC%81n.pdf

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2020c). Acuerdo 161- Política de Investigación Innovación y Creación Artística y Cultural. Corporación Universitaria Iberoamericana. https://www.ibero.edu.co/wp-content/uploads/2020/07/Sala-General-Acuerdo-161.-Poli%CC%81tica-de-Investigacio%CC%81n-Innovacio%CC%81n-y-Creacio%CC%81n-Arti%CC%81stica-y-Cultural.pdf

Corporación Universitaria Iberoamericana. (s.f.a). Introducción a la cátedra de inclusión. Corporación Universitaria Iberoamericana. http://aulavirtual.iberoamericana.edu.co/recursosel/documentos_introduccion/Intro_catedra_iberoamericana_inclusion.pdf

Corporación Universitaria Iberoamericana. (s.f.b). Introducción de electiva Lengua de Señas Colombiana. Corporación Universitaria Iberoamericana. http://aulavirtual.iberoamericana.edu.co/repositorio/Cursos-Matriz/Licenciaturas/LEPI/Electiva-III-Lengua-Senas-Colombiana%20/MD/PDF-16S.pdf

Gómez, R. (2013). La inclusión de la persona sorda a la educación superior. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, (19). https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/133/133

González, C., Grimaldos, L., & Prada, J. (2017). Inclusión de personas sordas en las instituciones de educación superior. Una mirada desde la percepción de estudiantes sordos en el área metropolitana de Bucaramanga [Tesis de grado]. Universidad Industrial de Santander -Escuela de Trabajo Social. http://tangara.uis.edu.co/biblioweb/pags/cat/popup/pa_detalle_matbib.jsp?parametros=179532|%20|1|1

Ochoa, D., Angulo, J., & Aparicio, L. (2017). Inclusión social de la población con limitación auditiva en la Educación Superior Colombiana. Revista Logos, Ciencia y Tecnología, 9(1), 195-214. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5177/517752178016/html/index.html

Proenza, J., Serrano, S., & Enríquez, C. (2020). Herramienta digital en Lengua de Señas Colombiana. Sep Investiga.

Salazar, M. (2018). Estrategias para la inclusión de estudiantes sordos en la educación superior latinoamericana. Revista Ratio Juris, 13(26), 193-214. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6745603

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Inclusion
strategies
deaf person
education
bilingualism

How to Cite

Inclusion Strategies Aimed at Deaf Students of the Ibero-American University Corporation. (2022). Actualidades Pedagógicas, 78, e1530. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss78.9