Peaceful conflict resolution scenarios, a process to strengthen healthy coexistence

Abstract

The objective of this study was to develop alternative processes for the peaceful resolution of conflicts in the student community, for the strengthening of healthy School Coexistence in an Educational Institution in the city of San Juan de Pasto. The methodology was qualitative, from a social critical approach and a Research-action design. The unit of analysis was 35 students, Adolescents Criminal Responsibility System, in whom an installed capacity was established, evidenced in the empowerment of the different alternative scenarios for the peaceful resolution of conflicts. The results suggest the implementation of Restorative Justice processes aimed at reinstatement socio affective ties and preventing aggressive behaviors especially in educational contexts.
PDF (Spanish)

References

Acero, M., Ardila, J., & Latorre, E. (2018). Sistema de Responsabilidad Penal Adolescente en una sociedad transicional: una mirada interdisciplinaria al caso colombiano. Universidad Sergio Arboleda.

Alcover, C. (2006). La mediación como estrategia para la resolución de conflictos: una perspectiva psicosocial. En M. Gonzalo, I. Bazaga, & R. Ventas (Eds.), Perspectiva multidisciplinar (pp.113-129). Editorial Dykinson

Almeida, J., Martínez, L., Enríquez, M., & Figueroa, D. (2017). Tejiendo la red vincular una forma de re-signifcar la experiencia educativa. Saber ciencia y libertad, 12(2), 205-219. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2017v12n2.1588

Álvarez, J. L. (2003). Como hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós Educador.

Bonilla Castro, E., & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en Ciencias Sociales. Ediciones Uniandes; Grupo Editorial Norma.

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.

Colmenares, A., & Piñero, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114.

Ley 1090 de 2006. (2006, 6 de septiembre). Congreso de Colombia. Diario oficial No. 46.383. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html

Cárdenas Cifuentes, D. A. (2018). Convivencia escolar: un entorno permeado por la violencia y el conflicto. Reflexiones y Saberes. (9) 15-28.

Cruz-Romero, C. (2018). La argumentación en los procesos de resolución de conflictos escolares. Prospectiva, (25), http://dx.doi.org/10.25100/prts.v0i25.5957

del Salto Bello, M. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN, 19(11),5018-5026. https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/533

Díaz Bravo, L., Torruco García, U., Martínez Hernández, M., & Varela Ruiz, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámico. Investigación en Educación Médica, 2(7). 162-167.

Funes, S. (2000). Resolución de conflictos en la escuela una herramienta para la cultura de paz y la convivencia. Contextos educativos, (3), 91-106. https://doi.org/10.18172/con.466

Fuquen Alvarado, M. (2003). Los conflictos y las formas alternativas de resolución. Tabula Rasa, (1), 265-278. http://revistatabularasa.org/numero-1/Mfuquen.pdf

Galindo, H. (2016). Propuesta pedagógica de gestión comunitaria que contribuya al empoderamiento y la formación de capacidades y ciudadanía en el consejo estudiantil del colegio sierra morena, sede a jornada tarde [Tesis de maestría, Universidad Libre de Colombia]. https://hdl.handle.net/10901/9744

Gilar, R., Sánchez, B., & Mañas, C. (2005). Los procesos de mediación para la resolución de conflictos. Descripción de una experiencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 239-248.

Hamui Sutton, A., & Varela Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5), 55-60.

Martínez Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619.

McNeil, J. (2006). Contemporary Curriculum, In Thought and Action. John Wiley & Sons.

Morales, L. & García, E. (2010). Psicología Jurídica: quehacer y desarrollo. Diversitas, 6(2), 237-256. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2010.0002.03

Muñoz, J. F., Quintero, J., & Munévar, R. A. (2002). Experiencias en investigación-acción-reflexión con educadores en proceso de formación en Colombia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1) 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/51

Okuda, M., & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: Triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.

Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pérez Gallardo, E., Álvarez, J., Aguilar, J., Fernández J., & Salguero, D. (2013). El diálogo como instrumento para la resolución de conflictos en escolares de educación secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 184-194.

Pérez, R. (2007). Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación. Bordón, 59(2-3), 239-260. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36508

Pérez, V; Amador, L & Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 99-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1350/135022618008.pdf

Piñeres Botero, C., Bocanegra, L., & Tovar, R. (2011). Resolución de conflictos en la escuela a partir de los principios de la justicia restaurativa. Hallazgos, 8(16), 183-201. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2011.0016.12

Torres, A. (2009). La educación para el empoderamiento y sus desafíos. Sapiens, 10(1), 89-108.

Touriñan, J. (2007). Valores y convivencia ciudadana: una responsabilidad de formación compartida y derivada. Bordón, 59(2-3), 261-312. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36527

Vivar, C., McQueen, A., Whyte, A., & Armayor, N. (2013). Primeros pasos en la investigación cualitativa: desarrollo de una propuesta de investigación. Index de Enfermería, 22(4), 222-227. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000300007

Vitorelli, K., Almeida, A., dos Santos, C., García, C., Ribeiro. P. M., & Mendes, M. A. (2014). Hablando de la Observación Participante en la investigación cualitativa en el proceso salud-enfermedad. Index de Enfermería, 23(1-2), 75-79. https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962014000100016

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

conflict resolution
restorative justice
strengthening
citizen values
empowerment

How to Cite

Peaceful conflict resolution scenarios, a process to strengthen healthy coexistence. (2023). Actualidades Pedagógicas, 80, e1721. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.7