Comprehensive Sexual Education and Argentine University Teacher Training: the Case of Literature

Abstract

The article presents partial results of a research on teacher training in Comprehensive Sexual Education, taking up three moments of work in an academic unit of a public university in Buenos Aires City. First, it analyzes quantitative data from a survey administered to future teachers of Literature; then, it takes up quantitative and qualitative information obtained from the programs of that career and, later, it considers depth interviews carried out with teachers of a curricular instance in which we have approached a joint work. Finally, it outlines some ideas about the scopes of CSE.
PDF (Spanish)

References

Alliaud, A. (2011). Los maestros a través del espejo. Una mirada desde la biografía escolar. En A. Alliaud y E. Antelo, Los gajes del oficio. Enseñanza, pedagogía y formación (pp. 51-64). Aique

Báez, J. (2020). ESI ¿con todas las Letras? Un recorrido por los planes de estudio de la formación de profesores/as de Letras en la Ciudad de Buenos aires. Revista Exlibris, (9), 144-155.

Baez, J. (2021). Disputas discursivas en torno a la implementación de la educación sexual integral: un recorrido reciente en Argentina. Communitas, 5(9), 156-165. https://bit.ly/3PgSb7h

Bello, A. (2020). Las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas en América Latina y el Caribe. ONU Mujeres. https://bit.ly/3PcJlYc

Dubet, F. (2013). El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Gedisa.

Fox Keller, E. (1991). Reflexiones sobre género y ciencia. Edicions Alfons El Magnànim

Lamas, M. (1996). La perspectiva de género. https://bit.ly/2PwL1QI

Maffia, D. (2007). Epistemología feminista: la subversión semiótica de las mujeres en la ciencia. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 12(28), 63-98. https://bit.ly/3HnprrF

Morgade, G. (1997). La docencia para las mujeres: una alternativa contradictoria en el camino hacia los saberes legítimos. En: G. Morgade (comp.), Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina 1870-1930 (pp. 67-113). Miño y Dávila Editores

Morgade, G. (coord.). (2016). Educación sexual integral con perspectiva de género. Homo Sapiens

Morgade, G. (2018). Las universidades públicas como territorio del patriarcado. Política universitaria, 1(5), 32-44. https://bit.ly/3iRiQeH

Nisaion Nisaion. (10 de junio de 2019). Gloria Bonder | Fases del cambio curricular desde la lupa de género [Archivo de video]. https://bit.ly/3FgflWY

Palermo, A. I. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11-46. https://bit.ly/3UKvIAP

Pautassi, L. (2007). ¡Cuánto trabajo, mujer! El género y las relaciones laborales. Capital Intelectual.

Rinesi, Eduardo (2015). Filosofía (y) política de la Universidad. Los Polvorines: IEC-UNGS

Roulet, M. y Santa Cruz, M. I. (2000). Los estudios feministas: algunas cuestiones teóricas. Mora, Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género, (6), 59-68

Sardi, V. (2017). Prácticas en terreno/prácticas generizadas en la formación docente en Letras. En: Sardi, V (coord.). Jóvenes, sexualidades y saberes en la escuela secundaria: Prácticas generizadas en la enseñanza de la lengua y la literatura. GEU

Sardi, V. (2019a). Escrito en los cuerpos: experiencias pedagógicas sexuadas. Grupo editor universitario

Sardi, V. (2019b). Lengua y literatura. En Cuadernos del IICE Nº 3. Educación sexual integral. Epistemología, pedagogía y política en los debates curriculares (pp. 79-97). Colectivo Mariposas Mirabal y Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/11196

Sardi, V. y Andino, F. (2018). Mediaciones generizadas en la formación docente en Letras. Revista de Educación Contextos Educativos, (21), 83-97. https://bit.ly/3PaYWYq

Southwell, M. y Vassiliades, A. (2014) El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Educación, lenguaje y sociedad, 11 (11): 1-25. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9202/pr.9202.pdf

da Silva, T. T. (1999). Documentos de Identidad. Una introducción a las teorías del currículo. Autêntica Editorial

Ley nº 26. 150 de creación del Programa Nacional de Educación Sexual Integral

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

comprehensive sex education
literature
teacher training
university
curriculum

How to Cite

Comprehensive Sexual Education and Argentine University Teacher Training: the Case of Literature. (2023). Actualidades Pedagógicas, 79, e1602. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss79.3