Transformation of educational practices associated with citizenship training and Theory of Mind: a study of IAP with children and preschool teachers

Abstract

The objective of this study was to design and implement, in a collaborative way, a psychoeducational strategy aimed at transforming the educational practices associated with citizen training, in which teachers, parents (caregivers) and students of the transition grade (preschool) participate. of educational institutions in Bogota, Colombia. A Qualitative Investigation was developed with the design of Participatory Action Research (IAP), through four phases. In the initial phase, a process of diagnosis and identification of specific needs of the studio contexts was carried out; this first phase made it possible to identify the needs for training and strengthening, on which a psychoeducational intervention proposal was developed (second phase) aimed at strengthening theory of mind skills associated with citizen training, specifically, skills for identifying emotions , the recognition of the perspective of the other and the management of rules. Subsequently, the application of the intervention was carried out and, finally, for the fourth phase, a balance of the implemented strategy was carried out. Within the results, the implemented methodological route is described, and the results are detailed for each of the phases of the study. The article ends and discusses the positive effects derived from the intervention implemented and points out some advantages and recommendations for future work that seek to work in citizen training from the theory of the mind. It was concluded that the development process made it possible to strengthen the integral development and training processes in this population and laid solid foundations for its continuation in the scenario of the daily practices of the population.
PDF (Spanish)

References

Ahumada, M., A. & Peccinetti, M. V. (2012). El desarrollo de la Investigación Acción Participativa en Psicología. Enfoques, XXIV(2),23-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25926198005

Angarita, M., González, L. Y., & Hernández, C. I. (2013). ¿Cómo cultivar la ciencia en el preescolar a la luz de los teóricos Jean Piaget y Rebeca Puche? Un ejercicio de la aplicación en la Fundación Colombo-Alemana “Volver a Sonreír”. Nuevos Cuadernos de Pedagogía, (1), 39-56. http://hdl.handle.net/20.500.12749/13676

Astington, J. (1998). El descubrimiento infantil de la mente. Ed. Morata.

Baron-Cohen, S., Knickmeyer, R. C., & Belmonte, M. K. (2005). Sex differences in the brain: implications for explaining autism. Science (New York, N.Y.), 310(5749), 819–823. https://doi.org/10.1126/science.1115455

Barone, P., Corradi, G., y Gomila, A. (2020). ¿Tienen los niños pequeños teoría de la mente? Ciencia Cognitiva, 14:1, 23-26. https://www.cienciacognitiva.org/files/2020-2-e.pdf

Ballard, J., Borden, L, &Perkins, D (2021).Program quality components related to youth civic engagement, Children and Youth Services Review, 126, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190740921001018

Bejarano Gómez, A. (2017) Intersubjetividad y teoría de la mente en los trastornos de espectro autista (TEA). Alternativas cubanas en Psicología, 6(16) 86-102. https://www.studocu.com/es/document/universidad-de-la-laguna/prevencion-e-intervencion-en-las-dificultades-de-aprendizaje-y-trastornos-del-desarrollo/08-intersubjetividad-tea-abejarano/13585163

Bejarano Gómez, A. (2020) A Inclusão Educacional e Digital da População com TEA na Colômbia. En: V. Caminha [et al.]. Autismo: Caminhos para a Inclusão. (pp. 95-119). Bogotá: Editorial ĬbërAM https://fec.org.br/wp-content/uploads/2021/02/Autismo-Caminhos-para-a-Inclusão.pdf

Bermudez, A. & Jaramillo, R. (2000) El Análisis de Dilemas Morales: Una Estrategia para el desarrollo de la autonomía moral pedagógica https://www.academia.edu/6310434/Bermudez_A_and_Jaramillo_R_2000_El_An%C3%A1lisis_de_Dilemas_Morales_Una_Estrategia_para_el_Desarrollo_de_la_Autonom%C3%ADa_MoralPedag%C3%B3gica

Cañon, F., & Villarreal, M. (2021). La educación física como fortalecimiento de valores ciudadanos para la convivencia. Retos, 44, 285-294. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90708

Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Cuadros Parada, Z. y Sánchez Río, H. (2017) Perspectivas conceptuales y metodológicas en los estudios sobre relaciones afectivas tempranas. Investigación & Desarrollo https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26852300005

Departamento de Salud, Educación y Bienestar. (1979, abril 18). Informe Belmont. Principios éticos y directrices para la protección de Sujetos Humanos de Investigación. Comisión Nacional para la Protección y Sujetos Humanos de Investigación Biomédica y del Comportamiento. http://www.bioeticayderecho.ub.edu/archivos/norm/InformeBelmont.pdf

Gallagher, Shaun. (2001). The Practice of Mind: Theory, Simulation or Primary Interaction?. Journal of Consciousness Studies. 8. 83-108. https://www.ingentaconnect.com/content/imp/jcs/2001/00000008/f0030005/12

Gallese, V., & Goldman, A. (1998). Mirror neurons and the simulation theory of mind-reading. Trends in cognitive sciences, 2(12), 493–501. https://doi.org/10.1016/s1364-6613(98)01262-5

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill.

Kasza, K. (1993). El tigre y el ratón. Editorial Norma, Colección Buenas Noches.

Lillard, A. (2006). The socialization of theory of mind: Cultural and social class differences in behavior explanation. In A. Antonietti, O. Sempio-Liverta, & A. Marchetti (Eds.), Theory of mind and language in developmental contexts (pp. 65–76). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/0-387-24997-4_3

McEvoy, A., & Welker, R. (2000). Antisocial behavior, academic failure, and school climate: a critical review. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8(3), 130-140. https://doi.org/10.1177/106342660000800301

Makri, E., Spiliotopoulos, D., Vassilakis, C., & Margaris, D. (2020). Comportamiento humano en interacción multimodal: efectos principales de la acción cívica y habilidades interpersonales y de resolución de problemas. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 11(3), 5991–6006. https://doi.org/10.1007/s12652-020-01846-x

Mardones, R., & Velásquez, F. (2015). Fortalecimiento de la participación comunitaria a través de la radio local: Una propuesta de investigación-acción participativa (IAP) con jóvenes en Chaitén. Magallania, 43(3), 77-90. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22442015000300007

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Elementos conceptuales. Aprender y Jugar, Instrumento Diagnóstico de Competencias Básicas en Transición. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Nivelemos/Elementos_conceptuales.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2011). Orientaciones para la institucioanlización de las competencias ciudadanas. Cartilla 2 Mapa programa de competencias ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-235147_archivo_pdf_cartilla2.pdf

Meltzoff A. N. (1999). Origins of theory of mind, cognition and communication. Journal of communication disorders, 32(4), 251–269. https://doi.org/10.1016/s0021-9924(99)00009-x

Molano, G. y Bejarano-Gómez, A. (2017). La inclusión desde la institución educativa. En: Y. Rodríguez Hernández [et al.]. Diversidad e inclusión: reconocer lo que hacemos Vol. I (pp. 127-186) Bogotá. Editorial ĬbërAM Tomado de: https://repositorio.ibero.edu.co/handle/001/487

Moreira, Flavia & Sitnik, Valentina & Andrews, Kathleen & Talwar, Victoria & Bosacki, Sandra. (2019). Theory of Mind, Emotion Knowledge, and School Engagement in Emerging Adolescents. lnternational Electronic Journal of Elementary Education. 11. 529-538. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1222174.pdf

Moscoso, L., & Díaz, L. (2018). Aspectos éticos en la investigación cualitativa con niños. Revista Latinoamericana de Bioética, 18(34-1), 51-67. https://doi.org/10.18359/rlbi.2955

Ordoñez Morales, O. y Claro La Rotta, S. D. P. (2022). Un día en la vida de niños y niñas del Suroccidente Colombiano con experiencias de violencia sociopolítica. Revista Iberoamericana de psicología, 15(2), 71–83. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15207

Perinat, A. (2003). Psicología del desarrollo. Un enfoque sistémico. Edicións de la Universitat Oberta de Catalunya

Puche, R., Peña, S., Ordoñez, O., & López, L. (2001). Aproximaciones al impacto del modelo de intervención sobre la práctica pedagógica: qué permanece y qué cambia. En R. Puche Navarro, D. Colinvaux, & C. Dibar Ure (Coomp.), El niño que piensa: un modelo de formación de maestros (pp. 111-166). Universidad del Valle

Puche, R. & Restrepo, O. (2003). ¿Y del respeto qué? Juegos y humor como estrategia de prevención de los malos tratos. Universidad del Valle

Puche Navarro, R., Ossa, J. C., & Cerchiaro Ceballos, E. (2020). La Psicología del desarrollo y los proyectos educativos en Colombia (1930-1950). Revista de Historia de la Psicología, 41(2), 19-29. https://doi.org/10.5093/rhp2020a7

Restrepo, O., Puche, R., & Peña, S. (2003). Promoción de la convivencia y prevención de violencia interpersonal mediante actividades lúdicas y humorísticas: El proceso de implementación de la estrategia ¿Y del respeto qué? Colombia Médica, 34(1), 31-35. https://colombiamedica.univalle.edu.co/index.php/comedica/article/view/250/25

Reyes Rojas, M., Sanchez Rios, H., y Simão, L. (2020). Aproximaciones a estudios sobre la Burla desde la Perspectiva del Desarrollo. Revista Iberoamericana de psicología, 13(2), 135–146. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13213

Riviere, A & Núñez, M. (1996). La mirada mental desarrollo de las capacidades cognitivas interpersonales. Aique

Selcuk, B., Gonultas, S., & Ekerim-Akbulut, M. (2023). Development and use of theory of mind in social and cultural context. Child Development Perspectives, 17, 39–45. https://doi.org/10.1111/cdep.12473

Shabel, P. (2014). Los niños y niñas como constructores de conocimiento: un caso de investigación participativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), 159-170. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1118

Strauss, A. L. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada (1. ed.). Editorial Universidad de Antioquia

Tirapu-Ustárroz J, Pérez-Sayes G, Erekatxo-Bilbao M, Pelegrín-Valero C. (2007) ¿Qué es la teoría de la mente? Rev Neurol;44 (08):479-489 https://www.catedraautismeudg.com/data/articles_cientifics/5/0ff0534e8d1b4980986ed2c1d9e4aa13-que-es-la-teoria-de-la-mente.pdf

Valencia, D., Caro, G., & Gallego, E. (2018). Educación Científica para la Ciudadanía: articulación de Pensamiento Científico y Competencias Ciudadanas en niños de grado Transición [Tesis de maestría, Universidad Católica de Pereira]. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira. http://hdl.handle.net/10785/4930

Vargas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, (81), 61-81. https://doi.org/10.17227/rce.num81-9906

Velásquez Callado, C. (2013). Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de Educación Física [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. Repositorio Documental. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/2823

Villamil, G. (2018). Ciudadanía y Formación Ciudadana de los estudiantes de grados 7, 9 y 11 del Colegio de Bachillerato Patria [Tesis de maestría, Universidad Militar Nueva Granada]. http://hdl.handle.net/10654/17538

Zahavi, Dan (2004). The embodied self-awareness of the infant: A challenge to the theory-theory of mind. In Dan Zahavi, T. Grunbaum & Josef Parnas (eds.), The Structure and Development of Self-Consciousness. John Benjamins.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Citizen training
emotion recognition
perspective of the other
rule construction
Theory of mind

How to Cite

Transformation of educational practices associated with citizenship training and Theory of Mind: a study of IAP with children and preschool teachers. (2023). Actualidades Pedagógicas, 81, e1654. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss81.8