Perspectives on responsibility in the social projection and quality of the university

Abstract

The article discloses part of the results of the revision and analysis of the concept of university social responsibility assessed within the frame of a doctoral research where trends in recent studies and a reinterpretation elaborated from the philosophical perspective of Hans Jonas and Hannah Arendt are assessed. The method is an exploratory documental revision focused on content analysis. As results it is claimed that it is important to give social projection an approach centered in a future-oriented ethic and in a conception of collective responsibility. As discussion a contrast is made with the message of some de-colonial universities that base their activities in the principles of life, community, pertinent for territory educative offers and pedagogical processes founded on cultural identity.
PDF (Spanish)

References

Arendt, H. (2007). Responsabilidad y juicio. Paidós

Baca, H. (2015). La responsabilidad social universitaria: Propuesta conceptual y medición en el ámbito de una universidad privada de Lima – Perú. [Tesis de doctorado, Universidad de Sevilla] idus Depósito de Investigación Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/38435

Báez Padrán, G. (2010). La participación protagónica estudiantil en el proceso de extensión universitaria. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(1), 347-362

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal.

Bolaños, G. (2013). La Universidad Autónoma Indígena Intercultural [UAIIN]: un proceso que consolida, construye y revitaliza las culturas desde la acción organizativa. Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (12), 87-102.

Bowie, N. (1994). University-business partnerships: An assessment. Issues in Academics Ethics. Rowan & Littlefield.

Boyle, M. (2004). Walking Our Talk: Business Schools, Legitimacy, and Citizenship. Business and society, 43(1), 37-68. https://doi.org/10.1177/0007650303262638

Calderón, A., Gomes, C., & Borges, R. (2016). Social responsibility of higher education: mapping and thematic tendencies of Brazilian scientific production (1990-2011). Revista Brasileira de Educação, 21(66), 653-679. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216634

Cerda, H., León, A. Álvarez, J., & Huertas, M. (2010), La responsabilidad ética y social universitaria, mito o realidad. Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.

Consejo Privado de Competitividad. (2018). Informe Nacional de Competitividad 2017-2018. DNP. https://compite.com.co/informe/informe-nacional-de-competitividad-2017-2018/

de la Calle, C. (2010). La formación de la responsabilidad social del universitario: un estudio empírico [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. E-prints Complutense. https://eprints.ucm.es/10187/1/T31406.pdf

de la Calle, C., García, J., & Giménez, P. (2007). La asignatura de responsabilidad social en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 18(2), 47-66.

Delgado, M., Vargas, J., & Ramos, I. (2008). Los retos de la responsabilidad social universitaria: construyendo paz desde la universidad. Educación superior y sociedad, 13(2), 63-90.

Días Sobrinho, J. (2005). Educação superior, globalização e democratização. Qual universidade? Revista Brasileira de Educação, 1(28), 164-173. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782005000100014

Gilli, J. J., Schulman, D., & García, N. (2016). Responsabilidad social en tres universidades argentinas: estrategias pedagógicas para su enseñanza. En N. Gorrochategui, V. Martins, A. P. Hernández, & L. F. Moreno (Eds.), Responsabilidad Social de las Organizaciones (RSO). Aportes teórico-prácticos para lograr los objetivos de desarrollo sostenible en América Latina (pp. 191-205). Ediciones USTA.

Gómez, V. (junio de 2020). Enfermedad de la ed. superior no es solo económica. El observatorio de la universidad colombiana. https://www.universidad.edu.co/enfermedad-de-la-ed-superior-no-es-solo-economica-victor-m-gomez-junio-20/

Hernández, S., & Manjarrez, Y. (2016) La Universidad Campesina Indígena en Red (UCIRED). En D. Mato (Coord.), Educación superior y pueblos indígenas en América Latina: experiencias, interpelaciones y desafíos (pp. 261-280). Editorial Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos. (2007). Editorial. Nómadas 26(1),1-3. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/8-articulos/33-teorias-decoloniales-en-america-latina-nomadas-26

Igelmo, J. (2009). Universidad de la Tierra en México. Una propuesta de aprendizaje convivencial. En J. Hernández Huerta, L. Sánchez Blanco, & I. Pérez Miranda (Eds.), Temas y perspectivas sobre educación. La infancia ayer y hoy. Ediciones Anthema.

Jonas, H. (2014). El principio de la responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder Editorial.

Linares, C., Moras, P., & Rivero, Y. (2004). La participación. Diálogo y debate en el contexto cubano. Editorial Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Juan Marinello.

Londoño, S. (2016). La calidad con sentido en la Educación Superior propia e intercultural. En D. Mato (Coord.), Educación superior y pueblos indígenas en América Latina: experiencias, interpelaciones y desafíos (pp. 85-105). Editorial de la Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Madrid, J. (2016, 21 de abril). Universidad de la Tierra: una alternativa orgánica a la educación en México. Mas de MX. https://masdemx.com/2016/04/universidad-de-la-tierra-una-alternativa-organica-a-la-educacion-en-mexico/

Martí, J. J. (2011). Responsabilidad social universitaria: estudio acerca de los comportamientos, los valores y la empatía en estudiantes de Universidades iberoamericanas [Tesis de doctorado, Universitat de Vàlencia]. Repositori de Contingut Lliure. http://roderic.uv.es/handle/10550/49997

Martí, J. J., Martí Vilar, M., & Almerich, G. (2014). Responsabilidad social universitaria: influencia de valores y empatía en la autoatribución de comportamientos socialmente responsables. Revista Latinoamericana de Psicología, 46(3), 160-168. https://doi.org/10.1016/S0120-0534(14)70019-6

Martínez, A. (2017). La formación de los estudiantes y la responsabilidad social. Sistema de indicadores en un modelo de gestión de la calidad en educación superior [Tesis de doctorado, Universitat de Barcelona]. Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/402105

Navarro, G., Boero, P., Jiménez, G., Tapia, L., Hollander, R., Escobar, A. et al. (2012). Valores y actitudes socialmente responsables en universitarios chilenos. Calidad en la educación, (36), 123-147. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n36.119

Olarte Mejía, D., & Ríos Osorio, L. (2015). Enfoques y estrategias de responsabilidad social implementadas en Instituciones de Educación Superior. Una revisión sistemática de la literatura científica de los últimos 10 años. Revista de la Educación Superior, 44(175), 19-40. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.10.001

Palechor, L. (2017). La universidad Autónoma intercultural indígena (UAIIN): Una apuesta en la construcción de la interculturalidad. Revista Educación Superior y Sociedad, 20, 157-181. http://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/23/23

Patiño, P. J. (2017). La universidad colombiana: horizontes y desafíos. Cooperativa Editorial Magisterio, Editorial Universidad de Antioquia.

Santos, B. S. (1995). Pela Mão de Alice o social e o político na pós-modernidade. Edições Afrontamento

Universidad Autónoma Indígena Intercultural. (2018). Desde la vida y para la vida, la UAIIN, espacio de sentir, pensar, hacer, vitalizando las sabidurías y conocimientos de los pueblos originarios. https://www.cric-colombia.org/portal/

Universidad del Pacífico. (s. f.). Experiencia de universidad indígena en conversatorio sobre educación superior intercultural en Colombia. http://www.unipacifico.edu.co:8095/unipaportal/noticias.jsp?opt=360

Universidade Federal da Integração Latino-Americana. (s. f.). Contenido institucional. https://www.unila.edu.br/conteudo/institucional

Valdés Henao, C. (2018). “Deserción” universitaria: entre desvinculaciones institucionales y búsqueda de sentidos de vida. Revista Latinoamérica de Ciencias Sociales Niñez y Juventud, 16(1), 331-344. https://doi.org/10.11600/1692715x.16120

Valleys, F. (2008). Responsabilidad Social Universitaria: Una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. Revista Educación superior y sociedad, 13(2), 191-220. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000182067

Vallaeys, F., de la Cruz, C., & Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. Mc Graw Hill.

Velásquez, J. (2021). La calidad y la responsabilidad de la universidad en Colombia, análisis desde perspectivas decoloniales. En S. Alvarado, D. Ramírez, P. Vommaro, S. Borelli, & M. Ospina, Diversidades. IV Bienal Latinoamericana y caribeña en primera infancia, niñez y juventud, Manizales: Cinde. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/2908

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

responsibility of education
social responsibility
university
higher education

How to Cite

Perspectives on responsibility in the social projection and quality of the university. (2023). Actualidades Pedagógicas, 79, e1582. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss79.8