Curricular evolution of the social sciences in Colombia: impact on the teaching of school geography

Abstract

The present work aims to investigate the existing relationship between the Standards and the curricular Guidelines of the teaching of Social Sciences with the percentage of the geographical contents addressed in the different classes, the methodology and geographical contents used by some teachers in development of school activities with their students and achieve an approach to the perception that teachers have about geographic knowledge and its teaching-learning process, in order to enable the construction of strategies to update the teaching-learning processes of Geography. Finally, a tour of the national regulations on the teaching of Geography and its impact on classrooms in relation to the teaching of school geography is presented.
PDF (Spanish)

References

Arias Gómez, D. H. (2005). Enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales: una propuesta didáctica. Cooperativa Editorial Magisterio.

Buitrago Bermúdez, O. (2005). La educación geográfica para un mundo en constante cambio. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 10(561). http://www.ub.edu/geocrit/b3w-561.htm

Estébanez, J. (1984). Tendencias y problemática actual de la geografía. Editorial Cincel.

Hernández, D. C. (2001). Reseña de "La naturaleza del espacio" de Milton Santos. Economía, Sociedad y Territorio, 3(10), 379-385.

Ley 115 de 1994. (1994, febrero 8). Congreso de la República. Diario oficial No. 41.214. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0115_1994.html

Ministerio de Educación Nacional. (2002). Lineamientos curriculares en Ciencias Sociales. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar en ciencias: ¡el desafío! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Estándares básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf

Ortega, P., Castro, C., Merchán, J., & Vélez, G. (2015). Pedagogía de la memoria para un ……………país amnésico. Universidad Pedagógica Nacional.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

geography
education
teaching
learning
social sciences
educational policies

How to Cite

Curricular evolution of the social sciences in Colombia: impact on the teaching of school geography. (2023). Actualidades Pedagógicas, 80, e1608. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.6