Knowledge of University Students about the Academic Processes’ Accreditation Factor

Abstract

<p>This study aimed to describe university students’ ideas about the factor of academic processes. This was a qualitative case study in which 30 students from different faculties were interviewed. A thematic content analysis was conducted within the framework of the stated factor categories. The students agreed that they receive sufficient, comprehensive, interdisciplinary academic training, with flexible curricular content and complementary and extension activities. They also stated that assessment could be more varied, equitable, and applied. Furthermore, they noted the importance of putting forward follow-up strategies and concrete intervention actions on student dropout, including students with disabilities and mental health care. It is concluded that the students are satisfied with the curricular contents and are dissatisfied with the assessment methods.</p>
PDF (Spanish)

References

Alvarado, E., Morales, D., & Aguayo, E. (2016). Percepción de la calidad educativa: caso aplicado a estudiantes de la Universidad Autónoma de Nuevo León y del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Revista de la EducaciónSuperior, 45(180), 55-74. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.006

Apaza, E., & Huamán, F. (2012). Factores determinantes que inciden en la deserción de los estudiantes universitarios. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación, (1), 77-86. https://www.redalyc.org/pdf/4676/467646124005.pdf

Arcury, T., & Quandt, S. (1998). Qualitative methods in arthritis research: sampling and data analysis. Arthritis Care and Research: the Official Journal of the Arthritis Health Professions Association, 11(1), 66-74. https://doi.org/10.1002/art.1790110111

Artículo 4, Acuerdo 02 de 2015 [Consejo Superior de la Universidad del Valle]. 2015. Univalle

Asociación Médica Mundial. (2008). Declaración de Helsinsky. Asociación Médica Mundial. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-dela-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Ávila, D. (2019). La percepción sobre la deserción universitaria de los estudiantes activos de la Licenciatura en Ciencias Sociales de la Universidad del Tolima. Revista Ideales, 9(1). http://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/view/1964

Bravo, P., & Santos, O. (2019). Percepciones respecto a la atención a la diversidad o inclusión educativa en estudiantes universitarios. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (26), 327-352. https://doi.org/10.17163/soph.n26.2019.10

Caballero, R., Moreno, A., & Algarín, H. (2007). La educación superior frente a las tendencias sociales del contexto. Educación y Educadores, 10(1), 63-77. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/677

Caro, Y., Trujillo, S., & Trujillo, N. (2019). Prevalencia y factores asociados a sintomatología depresiva y ansiedad rasgo en estudiantes universitarios del área de la salud. Psychología: Avances de la Disciplina, 13(1), 41-52. https://doi.org/10.21500/19002386.3726

Consejo Nacional de Acreditación. (2013). Lineamientos para acreditación de programas de pregrado. Consejo Nacional de Acreditación

Creswell, J., & Poth, C. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.

Cruz, A., Sánchez, O. C., Vera, D. M., & Fajardo, O. E. (2009). Estudio descriptivo sobre currículo, en el marco de los sistemas de aseguramiento de la calidad para instituciones de educación superior. Magistro, 3(6), 69-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3998094

De la Garza, E., Hernández, N., Velarde, E., & Marmolejo, V. (2015). La evaluación y acreditación de los programas académicos y su impacto desde la percepción estudiantil (The Assessment and Accreditation of Academic Programs and Their Impact From the Student Perception). Revista Internacional Administración & Finanzas, 8(2), 55-65. http://www.theibfr2.com/RePEc/ibf/riafin/riafv8n2-2015/RIAF-V8N2-2015-4.pdf

De Sauza-Minayo, M. (1995). Etapas del trabajo de campo. En El desafío del conocimiento: investigación cualitativa en salud (pp. 91-115). Lugar Editorial SA.

Duque Oliva, E., & Diosa Gómez, Y. (2014). Evolución conceptual de los modelos de medición de la percepción de calidad del servicio: una mirada desde la educación superior. Suma de Negocios, 5(12), 180-191. https://doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70040-0

Duque Oliva, G., & Chamarro Pinzón, C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3966855

González-Fernández-Villavicencio, N. (2017). Espacios físicos de la biblioteca universitaria en el nuevo ecosistema de aprendizaje. ThinKEPI, 11(1), 109-118. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.14

González-Rojas, Y., & Triana-Fierro, D. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2

Hernández-Amorós, M., & Carrasco-Embuena, V. (2012). Percepciones de los estudiantes del Máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria: fortalezas y debilidades del nuevo modelo formativo. Gredos – Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/handle/10366/129499?show=full

Hernández-Infante, R., & Infante-Miranda, M. (2017). La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores, 20(1), 27-40. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.1.2

Huamani-Navarro, M., Alegría-Delgado, D., López-Sánchez, M., Tarqui-Mamani, C., & Ormeño-Caisafana, L. (2011). Conocimientos, prácticas y habilidades sobre la búsqueda bibliográfica y percepción estudiantil sobre la capacitación universitaria en investigación, en estudiantes de obstetricia. Educación Médica,14(4), 235-240. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132011000400007

Martínez-Clares, P., González-Morga, N., & González-Lorente, C. (2016). Percepción de competencias y plan de mejora para la consolidación de los títulos de grado en educación: la mirada de los estudiantes. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(3), 277-292. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000400015

Ministerio de Salud. (4 de octubre de 1993). Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. [Resolución 8430 de 1993]. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Paredes, Í., & Inciarte, A. (2013). Enfoque por competencias. Hacia la integralidad y el desempeño profesional con sentido social y crítico. Omnia, 19(2), 125-138. https://www.redalyc.org/pdf/737/73728678010.pdf

Reyes-Sánchez, O., & Reyes-Pazos, M. (2012). Percepción de la calidad del servicio de la educación universitaria de alumnos y profesores (Higher Education Quality-a Student and Profession Perception). Revista internacional administración & finanzas, 5(5), 87-98.

Salvatierra, M., Obreque, A., & Cabaní, M. (2015). Estrategias de evaluación del aprendizaje en la universidad y tareas auténticas: percepción de los estudiantes. Diálogos Educativos, 15(29), 19-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5159507

Surdez-Pérez, E. G., Sandoval-Caraveo, M. D. C., & Lamoyi-Bocanegra, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.1.1

Viloria-Escobar, J., Bertel-Narváez, M., & Daza-Corredor, A. (2015). Percepciones estudiantiles sobre el proceso de acreditación por alta calidad del Programa de Administración de Empresas de la Universidad del Magdalena. Praxis, 11(1), 89-102. https://doi.org/10.21676/23897856.1557

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

accreditation
quality in education
student
university
higher education

How to Cite

Knowledge of University Students about the Academic Processes’ Accreditation Factor. (2022). Actualidades Pedagógicas, 77. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss77.8