Use of Digital Educational Resources and Virtual Learning Environments for Teaching Mathematics in Engineering. Systematization of the Teaching Experience

Abstract

<p>This article details the systematization of the experience related to the didactic use of digital educational resources in the Special Mathematics course of the Chemical Engineering program at the University of Antioquia, aiming to evidence the advantages of the resources implemented in the processes of teaching-learning under normal conditions (before the pandemic). In this context, it was evidenced that the use of virtual platforms to access class information asynchronously, the use of software to illustrate the course topics in a practical way, and the availability of video tutorials are the three resources best valued by students while helping to achieve the training purposes of the course.</p>
PDF (Spanish)

References

Arbulú Pérez, C. y Monteza Arbulú., M. (2013). Nuevos problemas del aprendizaje en la era digital. Competencias digitales y nuevas formar de aprender. Actualidades Pedagógicas, (61), 191-203.

Barbosa-Chacón, J., Barbosa J. y Villamizar J. (2017). Aspectos metodológicos de la Sistematización de Experiencias Educativas (SE): Aportes desde la formación universitaria. Revista Espacios, 38(35).

Barnechea, M. y Morgan, M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Revista Tendencias & Retos, (15), 97-107.

CDIO. (s.f.). Home. http://www.cdio.org

Crawley, E., Malmqvist, J., Lucas, W. y Brodeur, D. (20-23 de junio de 2001). The CDIO syllabus. A statement of goal for undergraduate engineering education. 7th International CDIO Conference, Universidad Técnica de Dinamarca, Copenhague

Delgado Cepeda, F. (2017). Small private online research: A proposal for a numerical methods course based on technology use and blended learning. International Association for Development of the Information Society. https://bit.ly/3uUR2u0.

Ghiso, A. (2008). La sistematización en contextos formativos universitarios. Revista Internacional Magisterio, (33).

Lopera Cadavid, M. y Restrepo González, G. (2015). CDIO: una gran estrategia de formación en ingeniería. Ingeniería y Sociedad, 1(9), 33-39.

Montgomery, D. y Runger, G. (2014). Applied statistics and probability for engineers. Wiley.

Owens, C., Kaw, A. y Hess, M. (2012). Assessing online resources for an engineering course in numerical methods. Computer Applications in Engineering Education, 20(3), https://doi.org/10.1002/cae.20410.

Pérez, T. (2016). Guía didáctica para la sistematización de experiencias en contextos universitarios. Ediciones del Vicerrectorado Académico, Universidad Nacional Abierta.

Quiroga Sichacá, L. E. (2011). Posibilidades y limitaciones de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para la docencia. Actualidades Pedagógicas, (58), 65-79.

Sorensen, E. (2013). Implementation and student perceptions of e-assessment in a Chemical Engineering module. European Journal of Engineering Education, 38(2). https://doi.org/10.1080/03043797.2012.760533.

de Souza, J. (2008). Sistematización: un instrumento pedagógico en los proyectos de desarrollo sustentable. Revista Internacional Magisterio, (23).

Universidad de Antioquia (UdeA). (2018). Plan de acción institucional 2028-2021. https://bit.ly/3H2lsx2.

Verger, A. (2007). Sistematización de experiencias en América Latina. Una propuesta para el análisis y la recreación de la acción colectiva desde los movimientos sociales. https://bit.ly/3BFqVZD.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

educational environment
online learning
pedagogical innovation
teaching materials
information technology

How to Cite

Use of Digital Educational Resources and Virtual Learning Environments for Teaching Mathematics in Engineering. Systematization of the Teaching Experience. (2022). Actualidades Pedagógicas, 77. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss77.5