A Didactic-Constructivist Methodological Proposal to Foster the Learning of Statistical Modeling in College

Abstract

A new methodological proposal is provided herein as a didactic-constructivist strategy to strengthen the study of statistical modeling in a college course of operations research. A paper based on reflections from different viewpoints on the teacher’s and student’s work is constructed and provided as an empirical approach to those techniques intended to make more viable the student’s learning. This proposal is based on the combination of quantitative resources typical to the statistical teaching, and other qualitative ones typical to the play-aided teaching. This is intended to provide the students with the possibility of combine different educational modalities as way of making learning easier and gaining collective knowledge. In this case, the teacher’s expertise is a determining factor as well as student’s willingness to learn and experiment.
PDF (Spanish)

References

Astolfi, J., & Peterfalvi, B. (1993). Obstacles et construction de situations didactiques en sciences expérimentales. ASTER, 16(1), 103-114. https://doi.org/10.4267/2042/8578

Ausubel, D. P., Novak, J., & Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México D. F.: Trillas

Balagyozyan, A., Giannikos, C., & Ma, B. K. (2020). Power and Thick Tails: an ARCH Process Example with Extreme Value as Test Statistic. Communications in Statistics: Simulation & Computation, 49(2), 556-564. https://doi.org/10.1080/03610918.2018.1491989

Batanero, C. (2001). Didáctica de la estadística. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~batanero/pages/ARTICULOS/didacticaestadistica.pdf

Bednar, A. K., Cunningham, D., Duffy, T. M., & Perry, J. D. (1995). Theory Into Practice: How Do We Link? En G. J. Anglin (Ed.), Instructional Technology: Past, Present and Future (pp. 57-124). Denver. Libraries Unlimited. https://www.semanticscholar.org/Theory-into-practice%3A-how-do-we-link-in-g-Bednar-Cunninglmm/ea715e2222b2618444c398dd4131ba7943058068

Botero Ortiz, S., & Gabalán Coello, J. (2015). De la exclusión a la inclusión académica. El rol del maestro como explorador y generador de situaciones cargadas de significados atractivos en la enseñanza de la estadística. Inclusión & Desarrollo, 2(2), 22-29. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.2.2.2015.22-29

Biggs, J., & Collins, K. F. (1982). Evaluating the Quality of Learning: The SOLO Taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome) (1st ed.). New York: Academic Press

Carranza Alcántar, M. R. (2017). Enseñanza y aprendizaje significativo en una modalidad mixta: percepciones de docentes y estudiantes. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 898-922. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.326

Carretero, M. (1997). ¿Qué es el constructivismo?: desarrollo cognitivo del aprendizaje. México D. F.: Progreso

Clayson, D. E. (2007). Conceptual and Statistical Problems of Using Between-Class Data in Educational Research. Journal of Marketing Education, 29(1), 34-38. https://doi.org/10.1177/0273475306297383

Coll, C., & Stole, I. (1993). Los profesores y la concepción constructivista. En C. Coll, E. Martin, T. Mauri, M. Miras, J. Onrubia, I. Solé, & A. Zabala (Eds.), El constructivismo en el aula (pp. 7-23). Barcelona: Graó. Recuperado de https://www.cife.edu.mx/Biblioteca/public/Libros/7/el-constructivismo-en-el-aula.pdf

Corujo Vélez, M. C., Gómez Del Castillo, M. T., & Merla González. y Silva, A. E. (2020). Construtivist and Collaborative Methodology Mediated by ICT in Higher Education Using Webquest. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, (57), 7-57. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.01

Díaz-Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2012). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D. F.. Mc Graw Hill. Recuperado de http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/4/4/d1/p1/2.%20estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Díaz Garrido, E., Martín Peña, M. L., & Sánchez López, J. M. (2017). El impacto del flipped classroom en la motivación y en el aprendizaje de los estudiantes en la asignatura Dirección de Operaciones. Working Papers on Operations Management, 8, 15-18. https://doi.org/10.4995/wpom.v8i0.7091

Driver, R. (1983). The Pupil as a Scientist? Milton Keynes: Open University Press

Expósito, J., Olmedo, E., Pegalajar, M., & Tomé, M. (2014). Pseudo-Conflicts in Intercultural ESO (Mandatory Secondary Education) Classroom from the Point of View of Students and Teachers. Procedia – Social and Behavioral Sciences, (132), 100-106. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.284

Hewson, P. w. (1981). A Conceptual Change Approach to Learning Science. European Journal of Science Education, 3(4), 383-396. https://doi.org/10.1080/0140528810304004

Kolesnikov, A. & Lebedeva, I. (2013). Investigation of Casuality Based on Complex Use of Statistical Methods (Case Study of Social Research). Quality & Quantity: International Journal of Methodology, 47(6), 3043-3050. https://doi.org/10.1007/s11135-012-9702-7

Kumar-Chaudary, A., Diaz, J., Jayaratne, K. S. U., & Assan, E. (2020). Evaluation Capacity Building in the Nonformal Education Context: Challenges and Strategies. Evaluation & Program Planning, 79, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2019.101768

Mallows, C. (1998). The Zeroth Problem. The American Statistician, 52(1), 1-9. https://doi.org/10.1080/00031305.1998.10480528#.Xp3CSMgzbIU

Messetti, G., Dussi, P., & Rodorigo, M. (2016). Convertirse en grupo de trabajo: un modelo de didáctica universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(29), 147-160. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325011.pdf

Nadelson, L. S., Heddy, B. C., Jones, S., Taasoobshirazi, G., & Johnson, M. (2018). Conceptual Change in Science Teaching and Learning: Introducing theDynamic Model of Conceptual Change. International Journal of Educational Psychology, 7(2), 151-195. https://doi.org/10.17583/ijep.2018.3249

Ordóñez, A. (2004). Didáctica de la estadística. Quetzaltenango: Unidad de Investigación y Publiaciones, Universidad Rafael Landívar

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unicef]. (2008). Un enfoque de la educación para todos basado en los drechos humanos. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [Unicef]. Recuperado de https://www.unicef.org/spanish/publications/files/Un_enfoque_de_la_EDUCACION_PARA_TODOS_basado_en _los_derechos_humanos.pdf

Santoyo Telles, F., Rangel Romero, M. A., & Echerri Gárces, D. (2017). Caracterización de la relación estilos de enseñanza-aprendizaje en la estadística, a propósito de un estudio en México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(15), 799-816. https://doi.org/10.23913/ride.v8i15.321

Taylor, E. W. (2019). Student-Teacher Relationships: The Elphant in the Classroom. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29872-2_4

Vanegas Vanegas, D., Celis, Duarte, R. A., & Becerra Riaño, J. S. (2016). Modelo interdisciplinar de intervención pedagógico-didáctica propulsor de un proceso de enseñanza-aprendizaje de calidad. Revista Universidad y Sociedad, 8(1), 151-158. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v8n1/rus21116

Xie, L., Sun, N., & Fan, B. (2014). A Statistical Parametric Approach to Video-Realistic Text-Driven Talking Avatar. Multimedia Tools and Applications: An International Journal, 73(1), 377-396. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1633-3

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

teaching-learning
statistical modeling
college
didactics
constructivism

How to Cite

A Didactic-Constructivist Methodological Proposal to Foster the Learning of Statistical Modeling in College. (2021). Actualidades Pedagógicas, 76, 61-79. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.3